Smart app gør livet som patient lettere

En ny app gør det muligt for patienter at få informationer fra sygehuset på en overskuelig måde. En gevinst for både patienter og sygehuspersonale, lyder det.

Én ting er at blive ramt af sygdom og skulle indlægges på sygehuset. Noget andet er, at man samtidig skal holde styr på en hel masse informationer og aftaler, man får sendt til sin e-Boks både før og efter sin indlæggelse.

Misforståelser om for eksempel fastetider betyder, at mange operationer bliver aflyst. Men en ny app på Nordsjællands Hospital gør det muligt for patienter at få samlet informationer og aftaler ét sted på en mere overskuelig måde.

- Vores patienter er glade for det, og vores personale er også glade. Personalet får en arbejdsdag med mere ro, fordi de ikke bliver ringet op hele tiden. De kan i stedet besvare henvendelser via app'en fra patienter, når de har tid til det, siger overlæge på Ortopædkirurgisk Afdeling på Nordsjællands Hospital Leif Berner og fortsætter:

Overlæge på Ortopædkirurgisk Afdeling på Nordsjællands Hospital Leif Berner fortæller om erfaringerne med den nye app.

- Den giver også patienterne informationerne på en meget bedre måde, fordi de kan sidde i deres egne omgivelser derhjemme og i fred og ro se en informationer i videoer. De kan også eventuelt få informationerne gentaget, hvis de ikke har fået alle detaljerne med.

App'en skal være for alle typer patienter

Den nye app, der hedder Emento, er gratis, og alle kan downloade den, men indtil videre er den kun relevant for patienter, der skal have en skulder- eller knæoperation på Ortopædkirurgisk Afdeling på Nordsjællands Hospital. Den gælder også for patienter, der skal have en CT-scanning af deres tyktarm, eller patienter, der skal have en MR-scanning af deres tyndtarm.

Alle andre må vente tålmodigt, til en testperiode med app'en er slut til august, hvorefter den skal evalueres:

- Vi har en klar ambition om, at den her service skal blive tilgængelig for alle på Nordsjællands Hospital, fortæller innovationskonsulent hos Nyt Hospital Nordsjælland Marie Brøndum Bay, som også håber, at den kan blive tilgængelig for patienter på andre hospitaler.

Nyt Hospital Nordsjælland er en projektorganisation under Nordsjællands Hospital, der er med til at planlægge det nye supersygehus i Hillerød, man forventer, der står færdigt i 2022. Den nye app er da også et vigtigt tiltag i forbindelse med fremtidens sygehus.

- Den her app er en del af forberedelserne til, hvordan vi kan gøre det bedre på det nye hospital. Når vi kommer ind i nogle nye rammer, er det også oplagt at gøre ting på nye måder, herunder den måde vi leverer informationer til patienter på, lyder det fra overlæge Leif Berner.

Sådan her skal det nye supersygehus i Hillerød se ud.
Sådan her skal det nye supersygehus i Hillerød se ud.
Foto: Herzog & de Meuron - Vilhelm Lauritzen Arkitekter

App'en er udviklet af Nordsjællands Hospital og virksomheden Emento.

Hvad kan app'en?

App'en har en stribe smarte funktioner:

- Fremfor at man får en bunke papirer tilsendt til sin e-Boks med informationer, får man påmindelser med informationer på sin telefon løbende på det tidspunkt, hvor det er relevant i et måske langt sygdomsforløb, fortæller Marie Brøndum Bay.

I app'en kan man også finde en række videoer med blandt andet læger, der for eksempel fortæller, hvordan man skal forberede sig på en operation.

- Man kan også skrive direkte til den afdeling, man har været tilknyttet, hvis man er i tvivl om noget, efter man er blevet udskrevet.

Innovationskonsulent hos Nyt Hospital Nordsjælland Marie Brøndum Bay fortæller, hvordan app'en fungerer.

Stefan er begejstret for ny app

En af de patienter, der har taget godt imod app’en, er Stefan Rasmussen fra Frederikssund, der tidligere har arbejdet som luftkaptajn, men i dag er pensioneret.

For tre uger siden blev Stefan Rasmussen opereret i sit knæ, og da TV 2 Lorry møder ham i hans egen have, går han rundt som intet er hændt.

Han mener, at app’en har forbedret hans evne til at komme på benene igen.

- Den har været et fantastisk værktøj. Fra jeg fik at vide, at jeg kunne få et nyt knæ, til jeg skulle opereres, der gik app'en ind og og hjalp mig med at vide, hvad jeg skulle igennem, og hvilke ting jeg kunne gøre før operationen. Det gav mig tryghed, siger han.

For tre uger siden blev Stefan Rasmussen opereret i sit knæ.
For tre uger siden blev Stefan Rasmussen opereret i sit knæ.
Foto: TV 2 Kosmopol

Fra sit mangeårige karriere som pilot har Stefan Rasmussen været vant til at sætte sig grundigt ind i ting og detaljer. Derfor var han glad for løbende at kunne stille spørgsmål til det sundhedsfaglige personale via app'en , så han kunne blive klogere på, hvad der ventede ham.

- Det kan jeg jo ikke gøre, hvis ikke der er noget dialog, og jeg kan jo ikke forlange, at jeg før operationen skal kunne sidde på knæet af sygeplejersken og lægen. Hvis jeg havde spørgsmål, så tændte jeg min app, og så skrev jeg en besked, som de så svarede på. Så kunne jeg lave nogle af de øvelser, der skulle til, for at styrke de ting, der skulle styrkes, før jeg skulle opereres. Det betød meget at være forberedt, siger Stefan Rasmussen.

App skræddersyer forløb til patienter

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik