Små og skæve butikker skal gøre Sydhavnen til en perle

Sydhavnen har fået et ry som en slidt, grå og socialt tung bydel. Lukkede butikker og døde gader skal have nyt liv - men det skal ikke være hipt.

Borgbjergvej i Sydhavnen var engang en blomstrende handelsgade med skobutik, bank, posthus og små specialforretninger. I dag er her mest fast-food, et solarium og få butikker med blomster, bøger og en bager. Kun få mennesker trisser langsomt hen ad fortorvet og en enkelt bus buldrer igennem gaden med mellemrum.

Gert Lauritzen, der har boet 25 år i Sydhavnen, synes, at hans elskede bydel alt for længe har sygnet hen.

- Der er flere erhverv, der er flyttet ud fra Sydhavnen. Vi skal til at skabe et miljø, der gør, at folk har lyst til at have en butik herude, siger han.

Gert Lauritzen har boet 25 år i Sydhavnen.
Gert Lauritzen har boet 25 år i Sydhavnen.
Foto: TV 2 Kosmopol

Sydhavnen skal løftes

Butiksdød, skilteskove og lukkede facader har domineret bydelen alt for længe. Nu skal der ske noget. Startskuddet til et nyt og blomstrende handelsliv er den nyåbnede "Southie Cafe og Shop", som ifølge indehaver Peter Sørensen er en hybrid af en kaffebar og en tøjbutik. 

-  Du kan få dig en ganske almindelig kop sort kaffe med mælk til 20 kroner - det er sydhavnepriser, siger indehaver Peter Sørensen.

"Southie Cafe og Shop" er ifølge indehaver Peter Sørensen en hybrid af en kaffebar og en tøjbutik. 
"Southie Cafe og Shop" er ifølge indehaver Peter Sørensen en hybrid af en kaffebar og en tøjbutik. 
Foto: TV 2 Kosmopol

I tøjbutiksdelen sælger han  blandt andet det amerikanske tøjmærke 'Dickies', der er kendt for at være målrettet arbejdsklassen, og som har fået lidt af en genopblomstring siden 1990'erne.  

- Det er jo husbrandet af et gammelt amerikansk tøjmærke egentlig et arbejdermærke, siger Peter Sørensen, der også sælger champagne fra sin butik.

- Og så har vi jo champagnen, den Gule Enke, arbejderchampagnen. Selvfølgelig skal der være champagne i Sydhavnen, ikk?, siger Peter Sørensen.

Peter Sørensen sælger også tøj. Blandt andet tøjmærket 'Dickies', som oprindelig var tiltænkt arbejderklassen i USA, men siden hen er blevet populært blandt de unge. 
Peter Sørensen sælger også tøj. Blandt andet tøjmærket 'Dickies', som oprindelig var tiltænkt arbejderklassen i USA, men siden hen er blevet populært blandt de unge. 
Foto: TV 2 Kosmopol

Sydhavnens charme og billige priser kombineret med planer om intimkoncerter, bog-signeringer og fredagsbar for studerende, hitter lokalt:

- Det giver en mulighed for at høre noget fed musik og noget hip-hop, siger Benjamin Liljensøe, der er 23 år og som har boet her i Sydhavnen i 5 år.

Benjamin Liljensøe er 23 år og har boet i Sydhavnen i fem år.
Benjamin Liljensøe er 23 år og har boet i Sydhavnen i fem år.
Foto: TV 2 Kosmopol

Han er den type, der helst skal komme flere af i bydelen. Ejendomsselskabet AKB har 2700 lejemål i bydelen. De har - sammen med beboerne og Københavns Kommune - sat gang i et nyt projekt, der skal løfte Sydhavnen ud af dødvandet. 

Der skal mere liv på Borgbjergvej i Sydhavnen. Og det er en livgivende indsprøjtning, der skal til. AKB og lejerne i de mange almene karrer er derfor gået sammen om en stor erhvervsindsats i bydelen.
Der skal mere liv på Borgbjergvej i Sydhavnen. Og det er en livgivende indsprøjtning, der skal til. AKB og lejerne i de mange almene karrer er derfor gået sammen om en stor erhvervsindsats i bydelen.
Foto: Ida Marie Høeg

Ingen hipstere her

- Der er kommet lidt for mange af de samme typer erhverv. Vi mangler lidt noget diversitet i gaden. Vi mangler, at der er nogle spændende butikker og cafeer i gaden, som giver noget tilbage til beoerne i bydelen, siger Lars Strand, der er nyansat erhvervskoordinator hos AKB København. Han skal styre, at der kommer butikker ind i bunden af lejekarrerne. Med koncepter og ideer, der passer til særpræget her:

- Jeg synes, det er rigtigt spændende, hvis der er mindre iværksættere, som gerne selv vil sætte noget i gang. Der sker noget helt unikt, når ham eller hende, der står bag idéen, også står bag kasseapperatet. AKB København har ansat Lars Strand som erhvervskoordinator - i foreløbig tre år.

Lars Strand er nyansat erhvervskoordinator hos AKB København. Han skal styre, at der kommer butikker ind i bunden af lejekarrerne. Med koncepter og ideer, der passer til særpræget i Sydhavnen.
Lars Strand er nyansat erhvervskoordinator hos AKB København. Han skal styre, at der kommer butikker ind i bunden af lejekarrerne. Med koncepter og ideer, der passer til særpræget i Sydhavnen.
Foto: TV 2 Lorrry

Men Sydhavnen skal ikke være hip. AKB vil hjælpe beboerne med at bevare Sydhavnens særlige charme. Peter Sørensens idé med Southie-cafeen passer ind i den tankegang:

-  Jeg plejer at sige, at Sydhavnen er hovedstadens sidste orginale bastion - det er ikke blevet Nørrebroficeret endnu, siger han, mens han brygger mere kaffe - til Sydhavnspriser.

Der er allerede nye butikker på vej på Borgbjergvej - butikker, der igen skal gøre Sydhavnen til en perle:

- Det skal gå fra det dårlige ry kvarteret har og til et mangfolding liv herude, så folk har lyst til at bo her igen, siger Gert Lauritsen.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik