Slut med p-billetter på Frederiksberg

Fremover skal bilister på Frederiksberg betale deres parkering med mobilen. Foto: TV2 / Lorry - arkivfoto

Prisen er hævet en smule, og de gratis parkeringspladser har kommunen sløjfet for at afhjælpe trængsel. Til gengæld er papiret afskaffet, i stedet skal bilisterne betale med smartphone.

De frederiksbergske bilister slipper nu for flagrende papirlapper i forruden.

Som den første kommune i Danmark har Frederiksberg nemlig skiftet de gammeldags parkeringsbilletter ud med en fuldt elektronisk løsning.

- Vi er helt væk fra, at du skal have noget liggende i bilens forrude, siger Poul Eldrup, parkeringschef i kommunen, til Berlingske.

Bilister uden beboerlicens må nu i stedet købe parkering ved at indtaste bilens nummerplade i en smartphone-app fra en af de tre virksomheder, som har licens til at sælge parkering i kommunen. Det drejer sig om ParkMan, EasyPark og ParkPark.

Af hensyn til de bilister, som ikke benytter sig af smartphones, har kommunen dog opstillet 18 parkeringsautomater.

Frederiksbergensere med mere permanente parkeringsbehov kan i stedet købe årslicens ved at melde bilens registreringsnummer digitalt hos kommunen.

Den nye, digitale løsning vil ifølge parkeringschef Poul Eldrup spare udgifter til administration og gøre parkering mere fleksibelt, fordi bilisterne fremover kun betaler for præcis den tid, de bruger parkeringspladserne.

Ved samme lejlighed sløjfer Frederiksberg til gengæld de gratis parkeringsområder og hæver timeprisen en smule. Dermed håber kommunen samtidig på at gøre det lettere for bilisterne at finde parkering:

-Vi forestiller os, at det kommer til at hjælpe på den her trængsel, vi oplever i kommunen. Det har jo været gratis at parkere i den vestlige del af Frederiksberg, og så kan vi konstatere, at folk parkerer bilen hos os og tager tog eller cykel videre til arbejde i København ? Ja, eller tager metroen til lufthavnen og flyver til Gran Canaria i to uger og lader os hænge på bilen, siger Poul Eldrup, som håber på, at tiltagene kan få flere til at tage cyklen eller den offentlige transport.

- Det er ikke fordi, at 100 procent pludselig vil eller skal gøre noget andet, men når man er på kapacitetsgrænsen, så hjælper det også, hvis bare ti procent lader være med at parkere deres bil på Frederiksberg, siger han.

Selv om brugerne slipper for at betale unødig parkeringstid, regner Frederiksberg stadig med et økonomisk overskud som følge af den nye ordning.

- Men det er sådan, at alle ekstra indtægter bliver modregnet kommunens bloktilskud, så det er ikke for pengenes skyld, at vi gør det her. Det er staten, der tjener på det, siger Poul Eldrup.

Ifølge parkeringschefen holder kommunen desuden fast i, at de første to timers parkering på Frederiksberg forsat ikke koster en krone.