Rane Willerslev er ny direktør for Nationalmuseet og er gået forrest for at gøre museet mere spændende - også for børn. Foto: Sofie Mathiassen / Ritzau Scanpix

Slut med dødtriste museumsbesøg: Prøv "kedsomhedsknappen"

I påsken lancerer Nationalmuseet en "Kedsomhedknap", som er en helt ny børnesatsning, der skal ændre museumsoplevelsen fuldstændig.

For især børn kan en tur på museum godt blive en kedelig oplevelse, da man hverken må lege, larme eller røre ved tingene. Man skal være stille og opføre sig ordentligt, men sådan skal det ikke længere være på Nationalmuseet.

I 2018 giver vi al magt til børnene. Vi begynder i påskeferien og lancerer et omfattende børneprogram, hvor vi rusker op i forestillingen om, hvad et museum er.

Anno Mogensen, Museumschef, Nationalmuseet

00:29

Video: TV2.dk

Luk video

I påsken bliver statuerne levende, hemmelige kister åbner sig, og spøgelser kigger frem. Børnene kan passere talende malerier eller møde store eventyrere, som har vovet pelsen i jagten på at opklare historiens mysterier.

Det skriver museet i en pressemeddelse.

Det hele sker via en 'kedsomhedsknap', som børnene kan trykke på og gå på jagt efter, hvis ikke potteskår og pilespidser har fanget deres interesse.

Læs også Nationalmuseet: Hvilken genstand forbinder du med 00'erne?

- I 2018 giver vi al magt til børnene. Vi begynder i påskeferien og lancerer et omfattende børneprogram, hvor vi rusker op i forestillingen om, hvad et museum er, og giver børnene adgang til Nationalmuseets og historiens hemmeligheder og magiske universer, siger Nationalmuseets nytiltrådte museumschef Anni Mogensen i pressemeddelelsen.

Det gode liv er også at forstå sine rødder, historien og det fællesskab, som vi er rundet af. Derfor er det vigtigt, at nye generationer får gode museumsoplevelser.

Henrik Lehmann Andersen, Direktør, Nordea-fonden.

Muliggjort med millionstøtte

- Børnene skal løbende hjælpe os og være med til at bestemme, hvad der skal afprøves, eksperimenteres med, hvad der skal blive, og hvad der skal ud af programmet, siger hun.

Projektet er muliggjort med støtte fra Nordea-fonden, som har doneret hele fem millioner kroner til projektet. 

- Det gode liv er også at forstå sine rødder, historien og det fællesskab, som vi er rundet af. Derfor er det vigtigt, at nye generationer får gode museumsoplevelser. Det nærmer sig en børnerettighed at møde den fælles kulturarv i øjenhøjde, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden.

Læs også Nordmænd kræver 600 år gammelt horn i gave

Kedsomhedsknappen og første del af Nationalmuseets store børnesatsning har premiere den 24. marts i påskeferien.