Slut med DSB over Øresund: Skånetrafiken overtager tog til Sverige

I dag blev der skrevet under på en ny aftale, der fjerner al togtrafik over Øresund fra DSB. I fremtiden vil der kun køre svenske toge mellem Danmark og Sverige.

Fra 2023 er det ikke længere DSB tog du stiger på, når du skal over Øresund. Foto: Torben Christensen / Scanpix

Om få år er det ikke længere hos DSB, du skal købe din billet, når du skal med toget til Sverige.

I dag underskrev transportminister, Ole Birk Olesen, Liberal Alliance, en aftale, der officielt overdrager al togkørsel mellem Østerport Station og Sverige til det svenske Skånetrafiken, med fuld virkning fra 2023.  

Helt praktisk betyder det, at passagerer, der rejser med Kystbanen til Sverige, skal huske at stå af på Østerport i København og skifte til et svensk tog.

- Jeg har en klar forventning om, at det medfører en bedre og mere effektiv betjening, og at vi vil samle det overordnede praktiske ansvar for trafikken hos en part, var udmeldingen fra transportminister Ole Birk Olesen ved det officielle pressemøde i Malmø fredag.

Også direktør for Skånetrafiken, Linus Eriksson understregede i dag, at det helt store fokus fra deres side af sundet er at sikre effektiv og rettidig trafik. 

01:24 Luk video

Flere toge - flere forsinkelser?

Ved pressemødet i Malmø fredag kunne transportministeren fortælle, at der på nogle af stationerne vil komme en højere betjening med fire afgange i timen. Det gælder de store, nordlige stationer, hvor størstedelen af passagererne stiger af og på.

På de sydlige og mindre stationer, hvor der er færre passagerer, vil der blive en afgang mindre i timen.

Trods udsigten til flere tog på strækningen, så er talsmand for Pendlerklubben Kystbanen, Michael Randrup, langt fra tilfreds.

- Det kommer til at betyde, at der er nogen, der får en dårligere betjening på strækningen mellem Helsingør og København. Strækningen mellem Malmø og Østerport vil få flere afgange, men man har ikke tænkt på de problemstillinger, det medfører, siger han.

Læs også Kystbanen har haft katastrofe-måned: Pendlere laver dagbog fra forsinkelser

Ifølge ham mangler der flere spor på strækningen – og ikke toge, og han tvivler derfor på, at en øget betjening vil medføre rettidig togdrift i fremtiden.

- Allerede i dag er 40 procent af togene forsinkede fra Malmø til København. Og det er jo sådan, at når man kører endnu flere tog ind, så bliver der endnu flere forsinkelser, siger Michael Randrup til TV2 Lorry i dag.

Talsmanden for Pendlerklubben Kystbanen håber desuden, at der i den nye aftale vil være fokus på bedre trafikinformation og billetsystem.



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik