Foto: TV 2 Lorry

Slut med diesel: Busserne bliver grønne

Frederiksberg og København har lavet aftale med Movia om ladestationer til elbusser. Efter planen skal den første elbuslinje køre fra 2019.

Alle de dieselbusser der i dag kører rundt i København og på Frederiksberg skal udskiftes med CO2-neutrale transportmidler, der hverken støjer eller forurener. 

Nu har de to nabokommuner indgået en aftale med Movia om ladestationer til elbusser, så de kan blive klar til gradvist at udskifte dieselbusserne. 

Den første grønne elbuslinje bliver 2A, og den skal efter planen i rute i 2019. Derfra skal dieselbusser udfases, så alle busser er eldrevne i 2031. 

Det skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse. 

Læs også Lukning af Kystbanen skaber bekymring om kaos

Fakta om implementering af elbusser

  • 2019: Første grønne elbuslinje etableres på linje 2A. Med indfasningen af elbusser eller andre busser med tilsvarende miljø- og støjegenskaber, vil ca. 8 procent af den samlede busdrift i København være udskiftet.
 
  • 2021: Ca. 40 af byens dieselbusser udskiftes med elbusser – eller busser med tilsvarende fordele angående støj og miljø. Her vil i alt ca. 20 procent af busdriften være elbusser – eller busser med tilsvarende fordele angående støj og miljø.
 
  • 2023: Her vil i alt ca. 55 procent af busdriften være elbusser – eller busser med tilsvarende fordele angående støj og miljø.
 
  • 2027: Omkring ca. 90 procent af byens busser vil være elbusser eller busser med tilsvarende støj- og miljøfordele.
 
  • 2031: 100 procent elbusser eller busser med tilsvarende støj- og miljøfordele. Her forventes det, at der udelukkende vil køre elbusser (eller busser med tilsvarende egenskaber) i drift i København.
Kilde: Københavns Kommune

100 procent bæredygtig bustrafik

Aftalen med Movia betyder, at etableringen af de faste ladestandere til elbusser kan sendes i udbud. 

- Københavnerne skal kunne færdes i byen uden at være generet af røg og møg fra trafikken. Nu lægger vi grundstenen til at indfri visionerne om 100 procent bæredygtig bustrafik i København, udtaler overborgmester Frank Jensen (Soc.dem.) i pressemeddelelsen. 

Og borgmesterkollegaen fra Frederiksberg Jørgen Glenthøj (Kons.) udtaler: 

- Dette initiativ ligger godt i tråd med vores høje ambitioner som klimakommune, og det er endnu et skridt i retning af en endnu grønnere kollektiv trafik i byen.

De cirka 20 busser, der skal udgøre linje 2A bliver udbudt som elbusser eller busser med tilsvarende støj- og miljøegenskaber, skriver Københavns Kommune i pressemeddelelsen.

Borgmester kritiserer aftalen

Københavns teknik- og miljøborgmester Morten Kabell, Enhedslisten, kritiseer aftalen på Facebook.

- Det er en ringe aftale, overborgmesteren har lavet med Movia. 14 år skal der gå, før den sidste dieselbus er erstattet med el. Hvorfor i alverden skal der gå så lang tid, når en buskontrakt slet ikke rækker så lang tid ud i fremtiden. Det er meningsløst, skriver han på Facebook.

- Samtidig lever aftalen ikke op til, at København skal være CO2-neutral i 2025, skriver han.

Læs også Ekspert om busskilt: Det er en ommer