Slagsmål omkring Røde Port

DSB og Bane Danmark beskylder nu arkitekt Claus B. Hansen for at tale usandt omkring gigantbyggeriet til tre milliarder kroner ved Røde Port i Roskilde, skriver DAGBLADET Roskilde.

Projektet er røget ud i vanskeligheder, efter det står klart, at Claus B. Hansen ikke har sikret sig adgang til størstedelen af arealerne, inden han lancerede gigantbyggeriet på et pressemøde den 23. april.Ifølge Bane Danmark fik Claus B. Hansen allerede på et møde sidste sommer at vide, at arealerne ved Roskilde Station ikke er til salg. Disse arealer udgør langt størstedelen af det område, som gigantbyggeriet ved Røde Port skal opføres på.Alligevel har Claus B. Hansen valgt at lancere det gigantiske byggeri. Han giver samtidig DSB skylden for, at Bane Danmark ikke er blevet taget i ed.- Den jord, der skal bruges til dette projekt, er til rådighed. Bane Danmark vil afgive de arealer, der skal bruges til projektet. Jeg kan kun sige, at der er sket en kommunikationsbrist i den pågældende afdeling i Bane Danmark. DSB har haft førertrøjen på i forhold til at orientere Bane Danmark, siger Claus B. Hansen.Men det er lodret forkert, lyder det fra både Bane Danmark og DSB.- Vi har intet hørt til projektet siden mødet i juni, hvor vi meddelte, at vi ikke kan undvære arealet. Og vi har af gode grunde ikke givet tilsagn om noget som helst, da der slet ingen dialog har været siden, siger Michael Borre, der er områdechef for indkøb og ejendom i Bane Danmark.Heller ikke projektudviklingschef Steen Ø. Schmidt fra DSB Ejendomme kan genkende Claus B. Hansens udlægning af forløbet.- Det er ikke rigtigt, hvis Claus B. Hansen siger, at DSB har haft ansvaret for kontakten til Bane Danmark. Dette er alene Claus B. Hansens projekt. Vi har helt fra starten sagt, at vi kun kan udtale os på vores egne vegne. Altså om de arealer, som tilhører DSB, siger Steen Ø. Schmidt.Projekt Røde Port vil ifølge Claus B. Hansen komme til at indeholde 1500 arbejdspladser, 2500 parkeringspladser, 100 seniorboliger, et hotel med 270 værelser og et kongrescenter. Desuden vil der være kontorer og servicefunktioner for Roskilde Station. Projektet har taget navn efter jernbaneviadukten Røde Port, som i dag er den østlige indkørsel til bymidten.Claus B. Hansen, DSB og Bane Danmark har nu aftalt et møde, hvor de vil forsøge at rede trådene ud.