Havnetunnellen skal lede den nord-sydgående trafik uden om det centrale København

Slagsmål om penge til havnetunnel

Enhedslisten kæmper imod forundersøgelse af gigantisk trafikprojekt i København

Den har rumsteret i årevis, tanken om en havnetunnel, der skal lede biltrafik uden om det centrale København via havnen og Amager, når bilister skal fra Nordsjælland og sydover.

I morgen skal økonomiudvalget på Københavns Rådhus beslutte, om de vil bevilge penge til en forundersøgelse af projektet.  Forvaltningen vil afsætte seks millioner kroner til undersøgelsen af det, der beskrives som en østlig ringvej efter anmodning fra transportminister Hans Christian Schmidt (V).  De seks millioner kroner kommer til at udgøre en tredjedel af udfiften til undersøgelsen, som altså løber op i 19 millioner kroner.

Men det bliver ikke med Enhedslistens stemmer. Teknik- og Miljøborgmester Morten Kabell på Københavns Rådhus har målrettet forsøgt at begrænse biltrafikken i hovedstaden, og han mener, at en havnetunnel er et skridt i den helt forkerte retning.

-Hvis København skal løse problemerne med trængsel og samtidig nedbringe CO2-udledningen og forureningen i byen, skal vi satse på de grønne transportformer. Derfor skal vi ikke investere i en havnetunnel, der blot vil gøre det nemmere at køre i bil til og fra København og belaste flere områder af byen med mere biltrafik. Vi skal i stedet binde hele hovedstadsregionen sammen med god kollektiv transport og supercykelstier for at skabe gode alternativer til bilen,” siger han.

Enhedslistens frygt er, at hvis havnetunnellen får til- og frakørsler på strækningen, så vil det øge biltrafikken i København, og samtidig frygter de, at projektet vil ødelægge grønne områder på Amager Fælled, hvor der også skal skabes til- og frakørselsmuligheder.