Skummel og slidt togstation får ansigtsløft

Efter flere klager fra borgere over utrygge rammer på Glostrup Station har kommunen nu renoveret togstationen. Forbrugerråd bifalder moderniseringen.

Glostrup Kommune har taget passagerers opfordringer til sig og har derfor renoveret dele af Glostrup Station.

Det sker, efter Forbrugerrådet Tænks kampagne 'Passagerpulsen' i september kårede stationen på den københavnske vestegn til den mest utrygge i landet.

Under kampagnens forløb havde adskillige passagerer indsendt fotos fra Glostrup Station til rådet, der udstillede nedslidte forhold og en skummel gangtunnel.

Det har fået kommunen til at reagere og give den del af stationen, som kommunen ejer, en kærlig hånd.

- Vi er rigtig glade for, at Glostrup Kommune har lyttet til passagererne og har gjort noget ved problemerne. Det viser, at man ikke behøver at lave store renovationer for at forbedre passageroplevelser, siger Rasmus Markussen, politisk medarbejder i Forbrugerrådet Tænk.

Bøvlet at renovere hele stationen

Det er dog kun nedgangstunnellen til stationen, der er blevet malet og plejet. Resten af stationen ejes nemlig af Banedanmark og DSB. Her er der fortsat dele af stationen, der fremstår nedslidt og utrygt. Blandt andet er den ene perron på Glostrup Station lukket ned og bevokset med ukrudt.

Og netop det, at togstationer oftest ejes af flere forskellige parter, er problematisk, når det kommer til vedligehold, mener Forbrugerrådet Tænk.

- Vi har også påpeget i kampagnen, at der er en form for ansvarsforvirring, hvor for mange forskellige parter har ansvar for forskellige dele af stationerne. Det fører til, at det bliver komplekst at renovere og opgradere stationerne, siger Rasmus Markussen.

Artiklen fortsætter efter billedet...

Ikke længe efter renoveringen af nedgangstunnellen var de nymalede vægge atter prydet med graffitihærværk.
Ikke længe efter renoveringen af nedgangstunnellen var de nymalede vægge atter prydet med graffitihærværk.
Foto: Anders Iversen / Privatfoto

Nymalede vægge blev hurtigt udsat for hærværk

De nymalede vægge ved nedgangstunnellen fik dog ikke lov til at stå nymalede og funklende hen ret længe.

Mindre end 24 timer efter tunnellens make-over var der således malet graffiti på væggene, viser fotos, som stationens passagerer har taget.

Hos Forbrugerrådet Tænk peges der på, at mere kunstneriske løsninger kan være med til at modvirke graffiti.

- Nogle passagerer efterspørger også, at der skal flere farver på eller måske udsmykkes med kunstværker, så man kan komme problemerne med graffitihærværk til livs, siger Rasmus Markussen fra Forbrugerrådet Tænk.

TV-indslag fra 27. september: Passagerer kårer Glostrup Station til den mest utrygge.

Da TV 2 Lorry forsøgte at indhente en kommentar fra Glostrup Kommune til stationens ansigtsløft, fortalte en medarbejder hos Center for Miljø og Teknik, at han ikke var bekendt med, at kommunen skulle have foretaget sig noget ved Glostrup Station.

Presseafdelingen hos DSB oplyser til TV 2 Lorry, at de løbende fjerner graffiti fra stationerne – især langs S-banenettet – og at dette ikke sker specifikt på baggrund af forbrugerrådets Passagerpulsen-kampagne.

Hver fjerde føler sig utryg på stationer:

  • Undersøgelsen viser, at 25 procent af passagererne i løbet af de sidste 6 måneder har følt sig utryg på en togstation. 
  • Flere kvinder end mænd har oplevet at føle sig utryg. 29 procent af kvinderne har følt sig utrygge, mens det for mændenes vedkommende er 21 procent.
  • Passagererne føler sig mest utrygge om aftenen og natten. De tidspunkter, som passagererne oftest har følt sig utrygge, er sent om aftenen (68 %), om natten (47 %) og tidligt om aftenen (42 %).
  • Den hyppigste årsag til, at passagererne føler sig utrygge, er andre personers ubehagelige eller associale opførsel. 

 

Kilde: Passagerpulsen


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik