Skoletrætte drenge skal på værksted

De er drenge, de har ofte indvandrerbaggrund, de klarer sig dårligt i skolen, og de er dødtrætte af bøger, lektier og danske stile.

Nu skal et helt nyt forsøg forhindre, at deres 9. og afsluttende skoleår opleves som én lang ørkenvandring, skriver Politiken mandag. To dage om ugen skifter de klasseværelset og bøgerne ud med værktøj og maskiner på Københavns Tekniske Skole.
»Vores håb er, at når de kommer i gang med det her, ser de pludselig nødvendigheden af at kunne lave beregninger, mål og tegninger«, siger faglærer Henrik Poulsen fra Københavns Tekniske Skole, til Politiken.
Og eleverne kan næsten ikke vente med at komme i gang, fortæller Jeannett Skov, som er uddannelsesvejleder på Klostervængets Heldagsskole og en af hovedkræfterne bag forsøget.
»De vil så gerne ud på en rigtig arbejdsplads. En af drengene, som har det utroligt svært i de boglige fag og er sådan en, der sidder stille og aldrig siger et ord i timerne, har nok været i erhvervspraktik 8-10 gange i 8. klasse. I tilgift skaffede jeg ham et fritidsjob ved skøjtebanerne på Kongens Nytorv og Blågårds Plads hver weekend i vinter. Han er mødt op klokken 7 hver morgen i kulde og mørke og har passet det til punkt og prikke og endelig oplevet at have succes«, fortæller hun i Politiken.
Professor Per Fibæk Laursen fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole forsker i et forsøg i Støvring, hvor man i en særlig 'erhvervsklasse' kombinerer praktisk arbejde med undervisning for skoletrætte og bogligt svage elever i 7.-9. klasse. Det har givet mange af eleverne mod på at fortsætte med en erhvervsuddannelse. Han synes, at projektet på Nørrebro lyder som en rigtig god ide.
»Ved at få nogle positive oplevelser ved værkstedsfagene kan de her drenge få mere selvtillid, lyst og gåpåmod i forhold til uddannelse. De ved jo godt, at hvis de skal klare sig på teknisk skole, så skal de også kunne noget dansk og matematik, og flere af dem bliver motiveret for at give den en ekstra skalle i timerne«, siger han til Politiken.