Skoleskak: 0.klasserne bankede de store fra 6.

Især drenge, som var sværere at motivere, har gavn af skak. Foto: TV 2 Lorry

På Nørrebro i København er det 0. klasserne der lærer de større elever, hvordan man spiller skak.

- Skatmat! 

Fredag 10. februar mødes skolebørn over hele landet til skakspil. Midt i skoletiden. Og mens de flytter brikker, bliver de bedre til matematik.

Det er Dansk Skoleskak, der står bag initiativet, som i år er udbredt til 266 skoler. Knap 40.000 elever har tilmeldt sig spilledagen.

På Nørrebro Park Skole det er det små 0. klasser der kender alt til spillet. Og derfor er det også dem der udfordre det store 6. og 9. klasser. 

Læs også Fondsmillioner sætter skak på skoleskemaet

- Der er forskning, der viser, at børn faktisk bliver bedre til matematik og bedre til at koncentrere sig, når de spiller skak. De trives også bedre, siger Mikkel Nørgaard, som er programleder for læring hos Dansk Skoleskak.

Den forskning, som programlederen henviser til, stammer fra TrygFondens Børneforskningscenter. Her undersøgte man i 2013-2015 effekten af skak på elever i folkeskolens tre første klassetrin.

Konklusionen var, at skaktimerne forbedrede elevernes kompetencer i matematik markant.

Skakundervisningen forbedrer eleverne i den efterfølgende matematiktest - uanset deres matematiske kompetencer inden forsøget.

Konklusion i undersøgelse. 

- Skakundervisningen forbedrer eleverne i den efterfølgende matematiktest - uanset deres matematiske kompetencer inden forsøget, konkluderer fonden.

I undersøgelsen erstattede man en af elevernes normalt fire matematiktimer med skakundervisning ud fra materiale udarbejdet af Dansk Skoleskak. 482 elever deltog i forsøget. 

Læs også 'Fucking Skak' er blevet populært

Især drenge, som var sværere at motivere, havde gavn af skak.

Dansk Skoleskak blev etableret i 1960 af frivillige skoleledere og lærere.

I mange år var det frivillige, som arrangerede skakspil før eller efter undervisningen. 

00:19 Luk video

Men de seneste ti år er der ifølge programlederen sket en professionalisering.

- Vi efteruddanner lærere og pædagoger, så de kan bruge det som et redskab i deres undervisning til at gøre eleverne bedre til at gå i skole, siger Mikkel Nørgaard.

Læs også Deltagere fra 27 lande til skakturnering