Skoleleder: "Glæd jer til kortere skoledage"

Regeringen giver nu 19 skoler i Hovedstadsområdet mulighed for at indføre kortere skoledage. På Hastrupskolen i Køge har længe haft kortere dage.

Da skolereformen trådte i kraft for tre år siden betød det, at elever fra 7 - 9 skulle gå i skole 33 timer om uger og altså blive væsentligt længere tid på skolen om eftermiddagen. 

Men på Hastrupskolen i Køge har man allerede i noget tid haft kortere skoledage - ligesom 19 skoler i Hovedstadsomrpdet nu får mulighed for, på grund af en forsøgsornding som regeringen netop har indført.

Hastrupskolen har benyttet sig af en undtagelse som skolerne kunne søge. Ifølge skoleleder Thomas Kielgast kan skolerne i forsøgsordningen godt glæde sig til muligheden for mere felxibilitet

- Det betyder at vores klasser har en til to timer mere om ugen, hvor der er to voksne. Det betyder mere fokus på den enkelte elev, men også generelt en bedre mulighed for undervisningsdifferentiering og det synes vi løfter eleverne fagligt, siger han til TV 2 Lorry i dag.

Kommunernes landsforening har tidligere udtalt, at de frygtede, at de gode dele af reformen gik tabt, hvis der blev slækket på kravene til den enkelte skole. 

- Skolereformen skulle gøre undervisningen mere varieret, mere tværfaglig, mere movtierende og mere med input udefra og vores bekymring var, at man gav køb på tiden til netop de ekstra elementer siger Anna Mee Allerslev (Rad. V) som er Formand for Børne- og Kulturudvalget i kommunernes Landsforening og Integrations- og beskæftigelsesborgmester i Københavns kommune. 

Men efter at have diskuteret forslaget med regeringen føler Kommunernes Landsforening sig nu overbevist om, at fagligheden bliver sikret i forsøgsordnigen. Derfor vender organisationen nu tommelfingeren opad.

- Jeg er meget mere tryg nu, end jeg var i starten og i min egen kommune har jeg faktisk kæmpet for at skolerne selv må bestemme, siger hun til T V 2 Lorry

Ud over længere skoledage betød skolereformen blandt andet også øget fokus på lektiehjælp og idræt og bevægelse. De dele af reformen har man stor gavn af på Hastrupskolen.

Giver man ikke køb på en vigtig del af reformen, ved at gøre det man gør nu?

- Nej det synes jeg ikke. Man skal ikke gøre mere af det, der ikke virker - man skal gøre mere, af det der virker. Det vi tror på. Og det vi kan se, der virker, det er, når der i perioder er flere voksne om det enkelte barn, siger Thomas Kielgast til TV 2 Lorry.

  


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik