Skolelærerne omfavner teknologien

Der er brugt mange millioner kroner på at skifte kridt og tavlesvamp ud med de nye interaktive tavler i alle københavnske klasselokaler.

Og lærerne bruger i høj grad den nye teknologi, viser en stikprøveundersøgelse fra kommunen. Det skriver DR P4 København.

Omkring 60 procent af undervisningen foregår med de nye interaktive tavler, som nu står i alle skolernes klasselokaler. Det er overraskende, men godt, mener Børne- og Ungdomsborgmester fra SF, Anne Vang.

- Jeg var bekymret for, om lærerne ville tage den nye teknologi til sig, men den bekymring er gjort fuldstændigt til skamme. Det er jeg glad for. Tavlerne er gode til at fange elevernes opmærksomhed, siger Anne Vang

til DR P4 København.

Tavlerne er på internettet halvdelen af den tid, de er tændte

Københavns Kommune har brugt omkring 42 millioner kroner på at udstyre alle klasselokaler med interaktive tavler. De sidste tavler er nu sat op. Der er i alt 2.400 af dem.

Lærerne bruger det meste af tiden med tavlerne til at gå på internettet. Helt præcist er tavlerne på internettet halvdelen af den tid, de er tændte.

Derudover bruger lærerne også tavlerne til forskellige

undervisningsprogrammer, der er lavet specielt til dem.

Tavlerne kan være en stor fordel i undervisningen. Det mener Lars Otto, der er souschef på Vigerslev Alle Skole.

Der er brug for efteruddannelse

- Man kan skrive på tavlerne og gemme, det man har skrevet, og man kan også hente film og billeder frem. Det er smart, hvis jeg som fysiklærer for eksempel skal vise kemiske forsøg eller tredimensionelle figurer, siger han til DR P4 København.

Lærerne på Vigerslev Alle Skole er glade for de nye tavler, fortæller Lars Otto. Han mener dog ikke, at lærerne får nok uddannelse i at bruge tavlerne.

- Der er brug for mere efteruddannelse, hvis tavlerne ikke skal ende med bare at blive pacificerende computerskærme. Der er stor forskel på, hvor dygtige lærerne er til at bruge dem, siger Lars Otto til DR P4 København.

1730 af 3000 lærere har været på kursus

Børne- og Ungdomsborgmester Anne Vang mener, at kommunen gør, hvad den kan for at tilbyde lærerne kurser.

- Det nytter jo ikke noget bare at sætte nogle tavler op. Lærerne skal også have kompetencerne til at bruge dem. Det er jeg enig i. Det er også derfor, vi på vores tre dage lange Sommeruniversitet har valgt at fokusere noget af efteruddannelsen på IT, siger borgmesteren til DR P4 København.

Indtil videre har 1.730 af Københavns cirka 3.000 lærere fået et kursus i, hvordan man bruger de interaktive tavler.

Regeringen har desuden afsat en milliard kroner ekstra til efteruddannelse af lærerne i forbindelse med indgrebet i den netop afsluttede lockout.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik