Skolebørn i Helsingør er blevet super-læsere

Antallet af børn, der bliver sikre læsere, stiger markant i Helsingørs skolevæsen.90,9 procent af kommunens elever i 2.,3. og 4. klasserne er sikre eller dét, der kaldes delvist sikre læsere. Det betyder, at eleverne på disse klassetrin læser bedre end eleverne i gennemnit gør i resten af landet.

Landsgennemsnittet ligger på ca. 82 procent. Samtidigt er tallet en Helsingør-rekord i læsefærdigheder.Byrådet har i sin vedtagelse af læsepolitiken besluttet, at ingen elever må forlade en folkeskole i Helsingør uden at kunne læse. Læseresultaterne for skoleåret 2008-2009 viser da også et resultat for de to ældste klassetrin, som i rapporten betegnes som meget tilfredsstillende.- Vi er både stolte og tilfredse, konstaterer formanden for børne- og ungeudvalget, Erling Hansen, konservativ.- At kunne læse og være dygtig til det har uendelig stor betydning for mulighederne for at kunne fortsætte på en ungdomsuddannelse. Selv en matematikopgave skal man jo kunne læse for at løse, siger formanden og mener, at dele af forklaringen på kommunens læse-succes er etableringen af O-huset. Her går omkring 100 børn med forskellige former for læsevanskeligheder, blandt andet ordblindhed.Det er især klassetrinene 2. og 3. samt 8. og 9., der opnår topresultater. Derimod flader kurven noget ud for eleverne i 6. og 7. klasserne. Et fænomen, som forvaltningen nu vil undersøge årsagen til.- Af den netop offentliggjorte kvalitetsrapport fremgår det samtidigt, at der er stor forskel på læseresultaterne mellem de enkelte skoler i kommunen. Hver enkelt skole skal derfor beskrive i deres handleplan, hvordan læseundervisningen gribes an.Hver enkelt skoles kvalitetsrapport kan læses på skolernes egne hjemmesider.