Foto: TV 2 Lorry

Skolebørn får flere kortere dage i København

Politisk flertal for at skære i den udskældte understøttende undervisning til fordel for færre timer med to voksne.

Flere kortere skoledage.  Flere timer, hvor eleverne har to lærere i stedet for én. Nye aktiviter under andre organisationsformer.

Det er, hvad skolebørnene i København kan se frem til. I hvert fald ifølge et flertal af politikerne i kommunens børne- og ungdomsudvalg, der vil give hovedstadens skoleledere lov til at konvertere dele af den understøttende undervisning til færre timer - til gengæld med to voksne. 

- Vi vil gerne give ledelsen på den enkelte skole lov til at sammensætte undervisningen på den bedst mulige måde for eleverne, siger Klaus Mygind, der er medlem af børne- og ungdomsudvalg for SF, til TV 2 Lorry.

Kortere skoledage har været et stort ønske blandt mange forældre, siden folkeskolereformen blev indført i 2013. Det er dog ikke kun for at tilfredsstille forældrene, at børne- og ungdomsudvalget nu ændrer kurs.

- Kortere dage er ikke i sig selv målet. Det kan godt være, at det bliver tilfældet, men det vigtigste er indholdet i undervisningen. Forhåbentlig vil man kunne se, at lærerne bruger deres ressourcer bedre, siger Klaus Mygind til TV 2 Lorry. 

Muligheden for at konvertere dele af den udskældte understøttende undervisning til færre timer med to voksne vækker glæde hos Københavns Lærerforening.

- Understøttende undervisning er en kunstig politisk opfindelse, som har vist sig utrolig vanskelig i praksis. Idéen er, at man prøver at lege undervisningen ind i den understøttende undervisning, men det er en af de ting, der ikke er lykkes særlig godt i reformen, siger formand for Københavns Lærerforening Jan Trojaborg til TV 2 Lorry. 

Han ser dog noget, der minder om en gordisk knude i regnestykket omkring konverteringen af timer. Hvis man laver skoledagen kortere for de små elever, skal de nemlig være længere i fritidshjem.

- Der er ikke penge til, at børnene kan komme mere i fritidshjem. Hvem skal betale for det? Jeg kan ikke se, hvordan man vil løse det problem. Jeg tror ikke, skolerne er interesserede i at overføre penge til fritidshjemmene, siger Jan Trojaborg til TV 2 Lorry.

Det forslag, der er et flertal for i børne- og ungdsomsvalget, indeholder krav til, at skolelederen ikke kan påføre fritidshjemmene merudgifter som følge af konverteringen, '...uden, at fritidshjemsorganisations ledelse er indforstået med det'.

Københavns børne- og ungdomsborgmester, Pia Allerslev fra Venstre, mener, at forslaget er overflødigt. Hun påpeger, at skolerne allerede kan søge dispensation til at konvertere dele af den understøttende undervisninghos til en to-voksenordning hos områdechefen.

Samtidig stiller borgmesteren også undrende overfor økonomien i forslaget.

- Det her er ikke bare noget, man bare lige gør. Jeg har overhovedet ingen problemer med, at man bruger de muligheder, der er i folkeskolereformen, men økonomien har ikke ændret sig, og fritidshjemmene har en ramme, de skal arbejde indenfor. Jeg synes lidt, at man stikker blår i øjnene på både forældre og lærere, når man vil gennemføre det her nu, siger Pia Allerslev til TV 2 Lorry. 

Børne- og ungdomsudvalget skal formelt tage stilling til forslaget om at give skolelederne kompetence til at reducere antallet af timer med understøttende undervisning i morgen, onsdag.

Forslaget er stillet af SF, Enhedslisten, Konservative og DF, der har sikret sig opbakning hos Socialdemokraterne. Dermed er der på forhånd et flertal for ændringen.    

Når udvalget onsdag skal drøfte forslaget, vil Pia Allerslev stille et ændringsforslag, der sikrer, at skolelederens mulighed for at konvertere undervisningen først kan anvendes fra 1. august, hvor fremtidens fritidstilbud er fuldt implementeret.