Skandalepremiere for DSBFirst

Sort hverdagspremiere for DSBFirst. Personalet på perronerne i København vidste ikke, hvilke tog de skulle møde op i, og hele mandagen var Kystbanen præget af mærkbare forsinkelser og flere aflyste tog. Ugen ud vil myldretidstogene være amputeret. Forklaringen på sammenbruddet er »personalemangel« - et ord, som dog skal oversættes til »mangel på rutine«, oplyser et hårdt presset DSBFirst.

Selv om den nye Kystbane-operatør, DSBFirst, havde pænt styr
på både suppen og kørslen på premieredagen søndag, så blev det i
ordets bogstaveligste forstand hverdag for det nye driftsselskab
mandag morgen. Den nye operatør på Kystbanen,
Øresundsstrækningen og de svenske forbindelser er dannet af DSB
og det skotske trafikselskab First Group, og det har haft over
et år til at forberede sig.Men dagen i går var fra først til
sidst præget af et væld af forsinkelser, aflyste og overfyldte
tog, og der måtte det meste af dagen sættes busser ind til at
tage sig af kørslen mellem Snekkersten og
Helsingør.Frustrationen på trafikstyringscentralen var da også
stor blandt køreplanlæggerne, og den forplantede sig hurtigt til
DSBFirsts ledelse, som hurtigt måtte erkende, at ét er teori, et
andet praksis. »Ikke fuldt ud tilfredsstillende«- Togtrafikken
på Kystbanen har i morgenmyldretiden mandag ikke kørt fuldt ud
tilfredsstillende, og det beklager vi, sagde en bekymret
vicedirektør i DSBFirst Esben Norup i går.- Det er naturligvis
en stor opgave at starte et så stort system som
Øresundstrafikken, samtidig med at vi introducerer en ny
køreplan. Vi arbejder intensivt med de problemstillinger, der
har påvirket morgentrafikken, så kunderne igen kan få det de
ønsker, nemlig tog der kører til tiden, fortsatte Esben Norup,
som også til Helsingør Dagblad oplyser, at problemerne kun var
gældende på Kystbanen, og at de øvrige Øresundstog over broen og
i Sverige kørte uden problemer.Men hele dagen i går knoklede
personalet i DSBFirsts togstyringscentral med at få rettet op på
de logistiske problemer, inden eftermiddagsmyldretiden satte
ind. Det lykkedes dog ikke, og her til morgen, tirsdag, er
myldretidskørslen igen amputeret. Og mareridtet for det nye
trafikselskab og ikke mindst for dets kunder fortsætter ugen ud.
»Forståelsesproblemer«For at kunne indhente forsinkelserne er
det nemlig til og med fredag blevet nødvendigt at sløjfe stop på
Espergærde og Humlebæk i retning mod Helsingør station i morgen-
og eftermiddagsmyldretiden. Desuden har DSBFirst været nødt til
at lade tre morgen- og eftermiddagsmyldretidstog få endestation
i Nivå. De kører altså ikke videre til Helsingør, som angivet i
køreplanen. Ifølge Esben Norup begyndte problemerne på Kystbanen
allerede klokken fem mandag morgen.Flere ansatte vidste
simpelthen ikke, hvilke tog de skulle melde sig til tjeneste på,
da de dukkede op på perronerne i København. Det betød, at togene
nåede for sent frem til Helsingør, og dermed var en kæderekation
sat i gang. Det kunne lyde som resultatet af en ualmindeligt
dårlig forberedelsesrutine, men vicedirektør Norup forsikrer at
der faktisk var holdt generalprøve på procedurerne op til
premieredagen i går. Den logistiske nedsmeltning på Kystbanen
skyldes simpelthen manglende rutine.- Vi kan også kalde det
forståelsesproblemer, som har ført til misopfattelser blandt det
nye personale, men vi tror faktisk på, at vi har fået ordnet
forviklingerne, så vi undgår gentagelser. Det ligger også i det
vi kalder for »punktlighedskultur«, nemlig at vi hanker op i
forsinkelserne, så snart de opstår, forklarer Esben Norup til
Helsingør Dagblad. Modstridende informationerDet gjorde i øvrigt
heller ikke forvirringen for passagererne på Kystbanen mindre at
DSBFirst og BaneDanmark på deres respektive IT-hjemmesider kom
med forskellige oplysninger om tog-kaoset. DSBFirst oplyste
således at de fleste tog kørte omend uregelmæssigt, mens
BaneDanmark fortalte, at så godt som alle aftenafgange fra
Helsingør til København var aflyst.BaneDanmark har oplyst at der
vil blive taget kontakt til DSBFirst for at få koordineret
informationerne om kørslen på Kystbanen.