Byprojektet Vinge ved Frederikssund har på ingen måde kørt på skinner siden dets fødsel i 2015, men nu tyder noget på, at projeketet langt om længe er på vej mod at få luft under vingerne.
Således kommer Sjællands måske mest omdiskuterede togstation til at stå klar i sommeren 2020 til at betjene en by, hvor der i øjenblikket kun bor omkring 100 mennesker.
Banedanmark oplyser, at de i efteråret går i gang med at opføre Vinge Station, der skal betjene den nye by mellem Frederikssund og Ølstykke af samme navn.
Dermed vil det blive muligt at stige af og på S-togslinjerne C og H i byprojektet Vinge fra sommeren 2020.
Det oplyser Banedanmark og Frederikssund Kommune.
- En S-togsstation har hele tiden været et af de helt centrale elementer i vores planer om byudviklingen i Vinge, siger John Schmidt Andersen (V), der er borgmester i Frederikssund Kommune og fortsætter:
- Derfor er det utroligt glædeligt, at Banedanmark nu melder klar med en tidsplan for et af de vigtigste anlæg i Vinge – og at den tidsplan betyder, at vi kan tage toget fra Vinge Station til næste sommer.
Turbulent fødsel
Vinge Station har længe været genstand for en del palaver. Byggeriet af en S-togsstation har nemlig været en essentiel forudsætning for tilblivelsen af den helt nye by.
Men fordi Vinge som ny by banket op fra grunden ikke har haft nok indbyggere, har stationen med plads i hjertet af byprojektet ikke levet op til de fastsatte kriterier for nye stationer.
Vinge-projektet er Danmarks største byudviklingsprojekt, og det går ud på, at man vil anlægge en helt ny by med 20.000 borgere.
Ambitionen var, at de første dele af byen skulle have været plads allerede i 2018, men i november 2017 kollapsede projektet og efterlod et gabende hul på over 100 millioner i kommunens budget.
Det hul blev siden lappet af kommunekassen, og byudviklingen af det kuldsejlede projekt kunne genoptages i slutningen af sidste år.
Fra arkitekttegnet vision til ordinært trinbræt
Derfor er tilblivelsen af stationen blevet udskudt af flere omgange, indtil et flertal uden om regeringen afsatte de fornødne penge.
Samtidig hostede Frederikssund Kommune også op med et antal millioner, og dermed var finansieringen af stationen hjemme.
Men stationen bliver dog ikke helt som den, beboerne i første omgang var stillet i udsigt.
Væk er stjernearkitekterne fra Henning Larsen Arkitekters visioner om futuristisk design, og i stedet får stationen et udtryk som alle andre ordinære på S-togsnettet.
Vil ramme Frederikssundbanen udvalgte dage
Banedanmark oplyser, at stationsbyggeriet, der går i gang til efteråret, vil omfatte elevatorer og en gangbro, der gør det muligt at skifte mellem stationens to perroner.
- Vi ser frem til at komme i gang med projektet, og vi håber, den nye station vil gøre jernbanen endnu mere attraktiv for borgerne i Vinge, der bliver tættere forbundet med hovedstaden, siger anlægsdirektør i Banedanmark Steen Neuchs Vedel.
På S-togsnettet placeres den kommende station mellem Ølstykke og Frederikssund. På grund af byggearbejdet skal rejsende mellem netop de to stationer forberede sig på perioder med togbusser.
- Vi undgår desværre ikke at spærre banen, men vi har tilrettelagt arbejdet i tæt samarbejde med DSB for at genere togpendlerne mindst muligt. I efteråret spærrer vi banen i tre enkelte weekender samt tre sammenhængende uger. Derudover spærrer vi banen i påsken 2020, hvor gangbro, elevatortårne og trapper til den nye station skal løftes på plads, siger Steen Neuchs Vedel.