De nye elektriske løbehjul kører med 20 kilometer i timen. Der er ingen krav om hjelm, og løbehjulene kan være svære at høre og se for de øvrige trafikanter.
Det giver udfordringer for sikkerheden i trafikken. Efter lidt over en måned med elektriske løbehjul på de københavnske gader, ser skadestuerne nu de første skader.
Skadestuer: Nu indsamler vi tal
En af dem, der har oplevet, at man kan slå sig på de nye løbehjul er Tobias Lund Andersen. Det gik galt, da han kom kørende i krydset Dalgas Boulevard/Peter Bangs vej på Frederiksberg.
- Pludselig stopper løbehjulet, og jeg falder forover og lander midt på vejen, siger Tobias Lund Andersen.
Tobias Lund Andersen er ellers en habil løbehjulskører, der i flere år har lavet tricks. Trods det kunne han ikke forhindre det hurtige elektriske løbehjul i at vælte. Resultatet var et stort hul på knæet.
- Det var heldigt, at der ikke kom nogen biler, da jeg væltede ud på vejbanen. Til gengæld har jeg fået renset knæet rigtig mange gange, siger Tobias og viser knæet, som er pakket ind i en stor forbinding.
Tre ulykker på en dag
Og Tobias Lund Andersen er ikke den eneste, der er kommet til skade på de elektriske løbehjul. På de akutte modtagelser på Frederiksberg og Bispebjerg hospital har der været cirka 10 skader som følge af de nye elektriske løbehjul, siden de blev lovlige via en forsøgsordning, der trådte i kraft 17. januar. De to skadestuer beynder nu systematisk at registrere alle skader, hvor et elektrisk løbehjul har været involveret.
- Det mest alvorlige, vi har oplevet, er et håndledsbrud, siger Søren Rasmussen, som er leder både af Akutmodtagelsen på Bispebjerg hospital og Akutklinikken på Frederiksberg hospital.
På en enkelt dag oplevede Søren Rasmussen, at der kom tre med skader på grund af de nye løbehjul. I USA har de elektriske løbehjul kørt på gaderne siden 2017. Her er over 1500 personer kommet til skade.
- Først og fremmest er det jo hovederne, der er problemet. Det, at det går så meget hurtigere end cykler, gør, at man skal beskytte sig ekstra, siger Søren Rasmussen.
700 løbehjul på gaden i København
En grund til, at de nye løbehjul er allevegne i København, er, at to internationale udlejningskæder Tier og Voi har stillet en stor mængde løbehjul på gaden. Tier har cirka 400 løbehjul i byen og Voi cirka 300. De kan lejes ved hjælp af en app.
TV 2 Lorry tog Jacob Forman, som er advokat og har arbejdet med trafikale forhold i rigtig mange år, med ud for at teste nogen af de nye løbehjul. Da han prøvede det første løbehjul, var hans spontane reaktion overraskelse over den kraftige acceleration.
- Det er eddermame et hidsigt apparat det her! Den laver hjulspin med mig, og der er altså tale om 95 kilo nordjyde, siger han.
Jacob Forman er oprindelig uddannet automekaniker, har arbejdet som lastbilschauffør, kører rally og er i det hele taget født med benzin i blodet.
- Jeg er jo kendt for at lave nogle af de hurtigste knallerter i Nordjylland, siger han til TV 2 Lorry med et stort smørret grin, som gør, at man tror på ham.
Selvom han elsker fart, så er hans oplevelse, at de nye elektriske løbehjul vil give udfordringer i trafikken.
- Jeg kan more mig over dem. Men jeg kan også se: Hold da kæft, hvor kan det bringe folk i fare! siger han.
Han forklarer, at den løbehjulskørernes opretstående stilling, kombineret med de små hjul, giver et meget højt tyngdepunkt. Det betyder, at køretøjet er meget ustabilt.
- Hvis folk kører hen imod en kant og rammer kanten. Så skal kanten ikke være ret høj, før hele personen ryger ud over styret, siger Jacob Forman.
I Rigspolitiets Nationale Færdselscenter opfordrer man også løbehjulsbrugerne til at være varsomme i trafikken.
- De kører altså bare stærkere end en cykel, og de er lydløse, så man kan altså ikke høre, at de kommer. Derfor udgør de altså en trussel for sikkerheden, siger Christian Bertelsen, som er politiassistent i Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.
Især højresving er farlige
Alle over 15 år må køre et elektrisk løbehjul, og der er ingen krav om hjelm. Løbehjulene kører efter samme regler som cykler, og derfor skal man bruge armen til at signalere, når men drejer. Men ifølge politiassistent Christian Bertelsen kan det give udfordringer, blandt andet fordi det betyder, at du bliver nødt til at slippe gassen, når du skal markere, at du vil dreje til højre:
- Når du slipper for gassen, så går farten ned, så kan du risikere at vælte. Hvis du skal dreje den anden vej, så skal du række den anden arm ud, så har du pludselig kun en hånd til både at styre og give gas samtidig. Det kan også give nogle komplikationer, siger Christian Bertelsen til TV 2 Lorry.
"Jeg hader at være Keld Kedelig"
Hvis man ikke giver signal, når man svinger og stopper, så risikerer man at få en bøde. Jacob Forman oplevede også, at det især var en udfordring at dreje til højre, fordi den fremdrift, der er med til at sikre balancen, forsvinder, når man slipper speederen.
- Du får den mest ufattelig usikre fornemmelse op igennem kroppen, fordi styretøjet er udformet, som det er. For at køre stabilt på det her, bliver du nødt til at have fat med begge hænder. Jeg er træt af at være "Keld kedelig", men det her, det duer ikke, for du kan ikke gennemføre et højresving på en fornuftig måde, siger han til TV 2 Lorry. I Klippet over artiklen kan du blandt andet se, hvordan Jacob Formans arme ryster, når han drejer til højre.
Jacob Forman er også bange for, at andre trafikanter, som for eksempel lastbilschauffører, kan have svært ved at se de elektriske løbehjul.
- Cykler lægger du mærke til i hjernebarken, fordi der er noget, der bevæger sig - benene bevæger sig. her er der ingenting, der bevæger sig.
Hvad frygter du konsekvensen kan være?
- Det er ulykker. Det er højresvingsulykker, siger Jacob Forman.
Kører ulovligt
Et helt andet problem er, at mange slet ikke overholder de regler, der er. Vi har for eksempel på TV 2 Lorry fået tilsendt flere klip, der viser meget unge mennesker, der kører to på et løbehjul. Da vi viser klippet til Christian Bertelsen fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter ryster han på hovedet:
- Det er klart på et eller andet tidspunkt, kommer det der til at gå voldsomt galt. Det må jeg bare sige, siger han.
Formålet med den nye statisitk fra de akutte modtagelser på Frederiksberg og Bispebjerg hospital er at få skabt klarhed over, om el-løbehjulene reelt forårsager flere ulykker end andre sammenlignelige køretøjer. Søren Rasmussen håber også, at statistikken kan bruges til at forebygge ulykker.
- En af de ting, vi skal bruge den til, er, at gøre folk opmærksom på, at det kan være hensigtsmæssigt at bruge noget beskyttelsesudstyr. Måske skal de tage en hjelm på, inden de kører ud på et el-løbehjul? Eller håndledsbeskyttere? siger han TV 2 Lorry.
Fantastisk innovation! Bare ikke i trafikken
Jacob Forman frygter, at flere vil komme til skade.
Det er grønt, og det mindsker trængslen i trafikken. Bliver vi ikke også nødt til at omfavne den nye teknologi?
Jo, selvfølgelig skal vi det. Jeg synes, det er skide sjovt, og jeg elsker alt der har motor på, og den acceleration der var, var jeg vild med. Men der skal altså lige holdes ved, og du skal lige tænke dig om, når det sker. Så jo, jeg elsker det, jeg synes, det er sjovt og alt det der. Men jeg er bare ikke på, at det hører til i trafikken, siger Jacob Forman.
Udlejningsselskaber: Vi uddanner brugerne
På det tyske el-løbehjul udlejningsfirma Tiers hjemmeside, er der en række anbefalinger til, hvordan man kan køre el-løbehjul på en sikker måde. De anbefaler blandt andet hjelm, selvom det ikke er et lovkrav. Ifølge selskabets grundlægger og direktør går de meget op i sikkerhed.
- Vi forsøger at levere en sikker køreoplevelse til vores kunder. Vi forsøger også at uddanne vores kunder i at køre på en sikker måde. De øvrige trafikanter skal også lige vænne sig til, at hvordan løbehjulene virker, så vi alle får en god fælles trafik, siger han til TV 2 Lorry.
Det andet af de store udlejningsfirmaer, der udlejer løbehjul, svenske Voi, har tilsvarende anbefalinger. Deres nordiske chef Eric André, tror også på, at løbehjulene nok skal finde deres plads i trafikken og påpeger, at hverken biler eller cykler er uden risiko.
- En ulykke er selvfølgelig en ulykke for meget. Vi arbejder aktivt med at uddanne vores brugere. Der er en del specifikke ting, man skal passe på. Vi opfordrer vores brugere til at følge de guidelines, vi har inde på vores hjemmeside, siger han til TV 2 Lorry.
Trods den voldsomme oplevelse vil Tobias Lund Andersen gerne prøve løbehjulene igen.
- Jeg vil helt klart bruge det igen, for jeg synes, det er supersmart. Men jeg vil helt klart tænke over, hvad jeg gør og måske ikke køre helt så hurtigt. Det kan ende galt, og det fandt jeg så ud af på den hårde måde, siger han.