Sjællændere skal selv betale for ny bro

Mens staten sælger ud for at betale motorvej i Vestjylland, skal ny sjællandsk bro betales med brugerbetaling.

Sjællandske bilister kan se frem til at skulle betale for at køre på arbejde, hvis deres vej passerer Roskilde Fjord.
Det er resultatet af en ny trafikaftale mellem alle Folketingets partier minus Enhedslisten.

Aftalen indebærer, at en ny forbindelse over Roskilde Fjord ved Frederikssund skal betales gennem brugerbetaling.
Hidtil har der på de danske veje kun været brugerbetaling på de store broer over Storebælt og Øresund.

Frederiksunds borgmester Ole Find Jensen (S) undrer sig over, at de sjællandske borgere selv skal betale.
- På grund af de trafiktal, der er, mener jeg grundlæggende, at det er en statsopgave, og derfor skal den finansieres på den måde, som man finansierer andre store trafikanlæg. Det burde indlysende være et statsfinansieret anlæg, siger Ole Find Jensen.

De seneste trafiktal fra Vejdirektoratet viser, at 19.900 biler dagligt passerer den nuværende bro ved Frederikssund. Til sammenligning kører mellem 10 og 11.000 dagligt på Rute 18 mellem Herning og Holstebro, hvor regeringen netop har besluttet at bygge en motorvej, der skal betales ved, at staten sælger ud af sine aktiver for 2,5 milliarder kroner.

Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen mener, at det er helt i orden, at sjællænderne skal betale for en ny forbindelse over Roskilde Fjord, men vestjyderne får en ny motorvej betalt af staten.
- Man skal skelne mellem, om vi bygger et stykke vej eller en fast forbindelse. Med en fast forbindelse sparer man ikke bare tid, man sparer også brændstof. Det kommer måske til at koste 10 kroner, men det kommer så rigeligt igen, når man sparer tid og brændstof, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Han erkender dog også, at alternativet til brugerbetaling er, at der ikke kommer en forbindelse.
- Vi kan lige så godt være ærlige og sige, at hvis det skulle være skattefinansieret, så er vi på den anden side af 2020, inden der sker noget. Det kan vi ikke vente på, siger Kristian Pihl Lorentzen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik