Sjælen kommer på skoleskemaet

Stressede og ukoncentrerede skolebørn skal kureres med åndedrætsøvelser og selvindsigt. Det mener en række danske skoler, der allerede har sat sjælen på skoleskemaet, skriver metroXpress.Og den tendens skal spredes til alle danske skoler, mener en række eksperter i pædagogik og psykologi, der har dannet foreningen Børns Livskundskab, som arbejder på at få spiritualitet som et fast element på skoleskemaet.

En af dem er
familieterapeut Jesper Juul, der mener, at mere kropsbevidsthed
kan hjælpe stressede elever.»Flere og flere børn er stressede og
har svært ved indlæring, og vi må konstatere, at de almindelige
pædagogiske redskaber ikke rækker.

Vi kan hjælpe børnene til
indre ro ved at lære dem meditation og fokuseringsøvelser.
Derfor er vores mål, at alle skoler tager sådanne øvelser på
planen,« siger han. De danske skoler, der allerede har
spiritualitet på skemaet, har opnået gode resultater, fortæller
psykolog Helle Jensen, der har arbejdet med emnet på flere
skoler.

»Ved at eleverne stiller sig op på tæerne og trækker
vejret dybt et par gange, flytter de opmærksomheden ind mod sig
selv. Det varer to til fem minutter, og det kan vi se effekten
af i form af mere ro, harmoni og bedre koncentration i klassen,«
siger hun. Både Helle Jensen og Jesper Juul var for få måneder
siden talere på en konference om spiritualitet i skolen, der var
arrangeret af Børns Livskundskab og trak 750 lærere og
pædagoger.

Foreningen, der allerede er ved at planlægge næste
konference om spiritualitet i skolen i januar, møder kritik fra
Dialogcentret, der analyserer nyreligiøse grupper. »Deres
åndedrætsøvelser og meditationsteknikker stammer fra østlige
religioner.

Det er problematisk i forhold til folkeskolen, fordi
det religiøse ikke hører hjemme der, og fordi børn ikke kan
forholde sig kritisk til øvelserne,« siger daglig leder Tom
Thygesen Frederiksen.

Trods kritikken er flere eksperter
positive over for spiritualitet i klasseværelset.»Der er ingen
tvivl om, at mere varieret brug af kroppen, som disse øvelser
lægger op til, har betydning for koncentrationsevnen.
Ministeriet burde skaffe rum til at lave mere af den slags,«
siger Palle Sørensen, professor i læring og filosofi på Aalborg
Universitet.