SF vil vide mere om Kystbanen

SF er nu så trætte af den dårlige drift på Kystbanen, at de afkræver transportminister Lars Barfoed skriftlige svar på to konkrete punkter: En redegørelse om udbudsmaterialet og en beskrivelse af kommissoriet for den kommende schweiziske trafik-ekspert. Det skriver Helsingør Dagblad.

Det er SF's trafikpolitiske ordfører, Pia Olsen Dyhr, der stiller spørgsmålene til transportminister Lars Barfoed (C).
- Jeg har lige sendt de to spørgsmål til ministeren om Kystbanen. De er kommet ind i mit hovede efter mødet i Helsingør, oplyser Pia Olsen Dyhr til Helsingør Dagblad.
Spørgsmålene lyder i al sin enkelhed sådan her:
" Vil ministeren udarbejde et notat vedrørende Kystbanen, som indeholder et oversigt over kravene i udbudsmaterialet, samt måden hvorpå Kystbanen i dag fungerer på herunder rettidighed, antal overspring på stationer ikke indeholdt i køreplanen, aflyste tog. Notatet bør dække hele perioden, hvor udbudet har fungeret".
" Hvad er kommisoriet for den schweiziske ekspert, som er indkaldt til at kigge nærmere på Kystbanen?"
En af de ting, som gik igen på mødet torsdag aften, var DSBFirst's overspring af stationer. Altså at et tog, der er forsinket, ikke standser på planlagte stationer, men springer dem over - i en forpustet jagt på at blive mindre forsinket ved endestationen.
Det er tilsyneladende kun forsinkelsen ved endestationen, der tæller i det sindrige system om bod eller bonus, som er fastlagt i det udbud, DSBFirst vandt.
Og det er de passager-erfaringer, Pia Olsen Dyhrs spørgsmål bygger på.
En af de ting, transportminister Lars Barfoed har sat i gang for at kunne lave en ny plan, der dæmmer op for forsinkelser, overspring af stationer og aflysninger, er at få en international tog-ekspert til at studere forholdene på Kystbanen.
- Det er altid godt med et sæt friske øjne på problemerne, sagde Lars Barfoed på mødet i Skibsklarerergården i Helsingør torsdag, og det er netop dén schweiziske ekspert, Pia Olsen Dyhr spørger til.
Tidsplanen er, som tidligere nævnt i Helsingør Dagblad, at både den schweiziske ekspert og en særlig »task force« med repræsentation fra DSBFirst, DSB, Banedanmark og Trafikstyrelsen skal have deres bud på en bedre Kystbane her-og-nu færdig efter vinterferien.