SF vil begrænse antallet af el-løbehjul på Frederiksberg

I et nyt forslag ønsker SF at begrænse antallet af udlejningsløbehjul og sænke farthastighederne i nogle områder.

- Der er brug for, at vi får sat os ned og har en dialog mellem udlejerne og kommunen om, hvordan det her skal foregå, siger Balder Mørk Andersen (SF) fra By- og Miljøudvalget i Frederiksberg Kommune. Foto: Morten Raarup - TV 2 Lorry

Flere gange er el-løbehjul blevet kritiseret for at være farlige, ligge i vejen, og generelt været til gene for de andre trafikanter. El-løbehjulene er blevet heftigt diskuteret, siden de blev indført som en forsøgsordning i januar måned. Og nu er diskussionen kommet til Frederiksberg, hvor SF har stillet et forslag om en regulering af de små køretøjer.

Forslaget går blandt andet ud på, at antallet af udlejningsløbehjul skal begrænset, at farten skal reguleres i visse områder, og at udlejningsvirksomhederne skal søge om en tilladelse til at udleje løbehjulene.

- Der er brug for, at vi får sat os ned og har en dialog mellem udlejerne og kommunen om, hvordan det her skal foregå, så alle kan være tilfredse med det. Det vil sige, det skal være det rigtige antal og de rigtige steder, og så skal vi se på, hvordan vi kan have en øget sikkerhed omkring det her, siger Balder Mørk Andersen (SF) fra By- og Miljøudvalget i Frederiksberg Kommune.

Det er for tidligt at lave reguleringer

Forslaget får dog en blandet modtagelse hos de andre partier på Frederiksberg Rådhus. De mener nemlig, det er en anelse for tidligt til at foretage en regulering, da der stadig er tale om en forsøgsordning.  

- Jeg er da enig med SF i, at der er nogle udfordringer med løbehjulene. Ikke mindst er der mange, der har svært ved at stille dem ordentlige steder - de flyder alle mulige vegne. Men det er nyt, og folk skal lige finde ud af, hvordan man bruger de her løbehjul, så jeg synes, vi lige skal vente og se tiden an, før vi laver alt muligt drastisk, siger Jan E. Jørgensen (V), formand for By- og Miljøudvalget i Frederiksberg Kommune.

Også Nikolaj Bøgh fra konservative mener, at reglerne først bør reguleres på et senere tidspunkt, men de afviser ikke, at der kan blive behov for en ændring.  

- Jeg er ikke afvisende over for en regulering på sigt. Lige nu synes jeg ikke, vi skal gøre så meget andet end at følge udviklingen og se, hvordan det udvikler sig. Og det er ikke nær så slemt her på Frederiksberg, som det er inde i København, siger konservative Nikolaj Bøgh fra By- og Miljøudvalget i Frederiksberg Kommune.

For at få et ordentligt grundlag for en eventuelt ændring af forholdene for el-løbehjul mener Blader Mørk Andersen fra SF dog også, at der skal laves en undersøgelse af blandt andet antallet af uheld forårsaget af el-løbehjul og el-løbehjulenes bæredygtighed.  

Samarbejde mellem København og Frederiksberg Kommune

Frederiksberg skal dog ikke stå alene om at løse problemerne, mener SF. De foreslår derfor også, at der skal skabe fælles regler for el-løbehjul i hovedstaden.

- Det er utrolig vigtigt, at der er den samme regulering og den samme tilgang til det mellem kommunerne, så vi ikke oplever det her vilde vesten, som faktisk foregår i øjeblikket, siger Balder Mørk Andersen.

Inde hos partifællerne på Københavns Rådhus bliver forslaget om en strømlining af reglerne taget godt imod.

- Vi har jo også et samarbejde omkring bycyklerne, som fungerer fint, og det skal vi også gøre på det her punkt, siger Klaus Mygind fra Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik