SF-borgmester anklages for fordrejning af fakta

Konservative, Venstre og Socialdemokraterne raser over SFs teknik - og miljøborgmester på Københavns Rådhus Ayfer Baykal, der er en arg modstander af en havnetunnel. Det skriver DR København.

I debatindlæg i denne uge i Berlingske og Jyllands-Posten har hun anført, at en rapport fra transportministeriet viser, at antallet af biler på Torvegade på Christianshavn i København vil stige fra de nuværende 25.000 i døgnet til 35.000 i døgnet i 2032 hvis den 27 milliarder dyre havnetunnel gennemføres.

Men i rapporten fra ministeriet fremgår det også, at antallet af biler vil stige til 45.000 i døgnet hvis ikke havnetunnellen gennemføres.

I november sidste år spurgte Ayfer Baykal også embedsmændene på Københavns Rådhus om, hvad en havnetunnel ville betyde for trafikken i København. I svaret hed det blandt andet, at en havnetunnel generelt ville betyde færre biler i indre by - særligt på en vej som Torvegade.

Det vækker raseri hos de konservatives gruppeformand på Københavns Rådhus, Jakob Næsager, at borgmesteren i læserbrevene undlader de oplysninger.

-Det er ikke værdigt for en borgmester at gå ud med oplysninger der er i modstrid med de oplysninger hun har fået af forvaltningen. Hvis en minister havde gjort det samme, ville der blive rejst en mistillidsdagsorden, siger Jacob Næsager til DR København.

Også fra SFs allierede på rådhuset er der hård kritik:

-Når man refererer tal fra transportministeriets og Rambølls rapport så bør man gøre det korrekt. Jeg vil gerne opfordre til, at diskussionen om denne vigtige sag kommer til at foregå på reelle fakta og ikke på myter og fordrejede fakta. Jeg vil derfor opfordre borgmesteren til at gå ud og berigtige de udsagn hun er kommet med i medierne, siger Lars Weiss, socialdemokraternes teknik - og miljøordfører.

Der er på Københavns Rådhus flertal for at gennemføre den havnetunnel som regeringens trængselskommission kigger på. Kun SF og Enhedslisten er imod.

Venstres politiske leder i København, Pia Allerslev kalder det 'virkeligt trist, at Ayfer Baykal på den måde misbruger de tal hun har fået.'

Ayfer Baykal afviser kritikken:

-Jeg vildleder ikke nogen. Det er mit politiske debatindlæg, hvor jeg giver udtryk for mine holdninger.

Men burde du ikke også have skrevet, at antallet af bilister i Torvegade vil stige med 20.000 i døgnet hvis der IKKE anlægges en havnetunnel, når du skriver, at tallet vil stige med 10.000 hvis der anlægges en tunnel?

-Nej. For det er et debatindlæg, hvor jeg giver udtryk for min politiske holdning. Jeg kan simpelthen ikke se, hvordan der skal kunne køre 45.000 biler i døgnet på Torvegade, så jeg er meget kritisk overfor det tal.

Kan du forstå, hvis nogle kan få den opfattelse, at du bevidst vildleder, når du kun bruger de tal, du kan lide i rapporten. Burde du så ikke have undladt at bruge tallene overhovedet?

-Vi er jo forskellige som politikere. Nogle fremlægger deres synspunkter og andre nogle andre. Hvis nogle mener det er at vildlede, så må de synes det. Jeg mener, at jeg kommer med mine politiske synspunkter, siger Teknik - og miljøborgmester Ayfer Baykal til DR København.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik