Det er busser af denne type, der kan komme til at køre rundt i Danmark uden chauffører. Bussen på billedet går under navnet 'Arma' og er produceret af franske Navya. Modellen er allerede i rutedrift i blandt andre Sion, Lyon, Detroit og Los Angeles. Foto: Presse: Autonomous Mobility

Selvkørende busser skal køre patienter rundt

I samarbejde med Movia starter Region Sjælland et forsøg med førerløse busser. Et vigtigt forsøg, som måske på sigt kan løse flere kollektive trafikudfordringer, lyder det fra Regionsrådsformanden.

En bus uden en chauffør. Det kan blive fremtiden for flere busser i Region Sjælland. Det er hensigten med et nyt samarbejde mellem Movia og Region Sjælland:

- Førerløse busser er fremtiden. Derfor er jeg rigtig glad for at vi nu i Region Sjælland kan starte et rigtigt forsøg op. Det er vigtigt at komme i gang, og få testet og skabt et erfaringsgrundlag, for der er ingen tvivl om at vi kan løse mange kollektive trafikudfordringer i fremtiden med førerløse busser, siger Regionsrådsformand for Region Sjælland, Jens Stenbæk i en pressemeddelelse. 

Tre faser
Forsøget er inddelt i tre faser. Første fase bliver at teste en førerløs bus inden døre på et sygehus i regionen. Næste skridt er at lade bussen køre mellem afdelinger på sygehuset. I sidste fase skal bussen kører mellem eksempelvis et tog eller en busstation og dernæst til et sygehus. 

Læs også Danmarks første førerløse bil kommer om et halvt år

For samarbejdspartneren, Movia, er forsøget vigtigt særligt med øje på fremtidens kollektive transport:

- De to mio. kr. fra Region Sjælland skal give viden, om hvordan Movia kan forbedre og udvikle den kollektive transport med de nye førerløse teknologier. Forsøget skal også give viden om, hvordan vi kan skabe gode transportløsninger med den nye teknologi, som passagererne kan bruge. Vi glæder os til at komme i gang", siger Movias administrerende direktør Dorthe Nøhr Pedersen.

Fremtiden er førerløs
Med forsøget håber Region Sjælland at gå forrest, og skabe de bedste rammer for at udvikle teknologien inden for førerløs transport:

- Fremtiden er førerløs, og den udvikling vil vi gerne skubbe på. Førerløse busser give en meget større fleksibilitet, som også kan bruges andre steder, eksempelvis på større virksomheder som NOVO Nordisk. Som region vil vi gerne gå forrest, og være en del af udviklingen. Lolland er blandt andet også udpeget som et muligt testområde for førerløse biler, et forsøg vi også gerne vil støtte op om, siger Jens Stenbæk. 

Læs også Trafikforsker spår de førerløse S-tog stor succes

Der sættes nu gang i et udbud om de første førerløse busser, og det forventes at de første busser kører ud inden for et år.