Seks lande involveret i sagen om strandingsgods

Fristelsen blev for stor for mange, da der lå gratis træ på strandene fra Kronborg til Hornbæk, skriver Helsingør Dagblad.

Masser af brædder blev fjernet ulovligt, inden politiet besluttede sig for at få hjemmeværnet til at samle så meget som muligt sammen og få det kørt væk til et sikkert sted.
Efter Helsingør Dagblad var udkommet onsdag morgen, blev der liv på stranden i Hornbæk. Folk kom til for at sanke brædder og planker til carporte og udhuse, og Skov og Naturstyrelsen Øresund (indtil årsskiftet Kronborg Statsskovdistrikt, red.) anmeldte derfor det ilandskyllede træ som hittegods til politiet. Træet tilhører nemlig Skov og Naturstyrelsen som ejer af stranden i Hornbæk, indtil ejeren af træet er fundet, og private, der fjerner brædder til lidt større hjemmesløjd-arbejder, risikerer derfor at blive meldt til politiet.
Da anmeldelsen af strandingsgodset var kommet ind, blev der bladret i strandingsloven hos Nordsjællands Politi på politigården i Helsingør.
- Vi må jo erkende, at det er vores opgave nu at finde ud af, hvem der ejer træet, og det er vi gået i gang med, siger talsmand Henrik Suhr onsdag formiddag.
Helsingør Dagblad kan hjælpe politiet på vej. Tore Dahl er inspektør ved Sjöfartsverket i Malmø, og det var ham, der besigtigede lastfartøjet "Socul", der ligger med slagside i Halmstad efter at have tabt de godt 350 kubikmeter brædder i Øresunds udmunding i Kattegat. Ifølge Dahl er træet lastet i Finland af firmaet "Finn Forest Wood", og det var på vej til en køber i Ægypten. "Socul" er registreret i det lille caribiske ø-rige Sct. Vincent&Grenadine. Rederiet hedder "Kaalbye Shipping" og er hjemmehørende i Odessa, Ukraine. Og med den tabte last skyllet i land på kysten fra Kullen til Höganäs og fra Gilleleje og i løbet af onsdag helt ned til Kronborg, er altså myndigheder og foretagender i seks lande involveret i strandingsgods-sagen.
Tore Dahl fortæller, at en forsikringsagent repræsenterende "Finn Forest Wood" har været i Halmstad for at opgøre tabet af dækslasten, der mandag røg over bord fra "Socul".
- Han er nået frem til, at det skulle dreje sig om 109 bundter træ, men kaptajnen påstår, at han kun mistede 50 bundter.
- Under alle omstændigheder er det kun en beskeden del af lasten, der er på 10.000 bundter, som er mistet, så skibet vender nok ikke tilbage til Finland for at fylde det tabte på. Når det får lov til at sejle, fortsætter det mod Ægypten.
- Men vi giver først tilladelse til afsejling, når det hele er lodset af og lastet om på ny ordentlig bundet fast, siger den svenske søfartsinspektør til Helsingør Dagblad.
Ved halvfire-tiden onsdag eftermiddag traf operativ vagtleder hos Nordsjællands Politi Bruno Witting-Hansen beslutningen, at træet skulle samles op og fjernes, inden andre ulovligt gjorde det.
- Hjemmeværnet er indkaldt, og de begynder straks på stranden i
Hornbæk, hvor det meste ligger, og så må vi se, hvor meget vi når. Formentlig fortsætter opsamlingen torsdag.
- Det er en lidt stor opgave, og der vil blive tale om flere vognlæs, der skal køres bort til et sikkert sted, hvor vi kan lagre det, siger han til Helsingør Dagblad.
- Det har være en stor sag men også lærerig for os, for vi har aldrig prøvet sådan noget før, siger Witting-Hansen, der takker de mange, der har ringet og fortalt om ilandskyllet træ, hvilket har været med til at give politiet et overblik af omfanget.