Foto: Søren Bidstrup - Ritzau Scanpix

Se kortet: Så travl bliver din metrostation i fremtiden

I 2025 bliver Kongens Nytorv et metroknudepunkt for tre metrolinjer med 90.000 passagerer dagligt. Få overblikket over din fremtidige station her.

I juli 2019 åbner Københavns nye metrolinje Cityringen med 17 nye stationer, som man lige nu er i færd med at lægge en sidste hånd på.

Dermed vil 85 procent af københavnerne få under 600 meter til den nærmeste metro- eller togstation, og den kollektive trafik vil ændre sig til at foregå væsentligt mere under jorden end i busser som i dag.

Metroselskabet har for nyligt været ved regnemaskinen og fundet frem til, hvor mange mennesker, der dagligt kommer til at tage metro fra de forskellige stationer i 2025, når Cityringen har kørt nogle år. 

Læs også Efter seks års metrobyggeri: Nu væltes hegnet om prominent plads

Her bliver især Frederiksberg Station, Københavns Hovedbanegård og Kongens Nytorv de allertravleste, fordi man på disse stationer kan skifte til de metrolinjer eller s-tog og toglinjer, der er her i dag. På Cityringen bliver stationen Skjolds Plads den mindst travle station med 7.000 metropassagerer dagligt.

Se, hvor travl din metrostation er ved at sætte markøren over stationen

I begyndelsen af 2020 bliver Cityringen udvidet med Nordhavnslinjen, og i 2024 åbner Sydhavnslinjen. Her bliver alle stationer nogle af de mindst benyttede i 2025 med under 5.000 passagerer dagligt.

Læs også Alternativet overrasker med nej til Sydhavnsmetroen

For nyligt overraskede Alternativet ved at stemme nej til en forlængelsen af metroen til Sydhavnen.

Den ensomste station

Sundby Station kommer i 2025 til at blive den station på alle metrolinjer, der bliver brugt mindst.

Her kommer kun 1.000 mennesker til at tage metroen dagligt i 2025.

Stationen ligger lige ud til Amager Fælled, hvor der tidligere var planer om at rydde et stykke af naturområdet til en ny bydel med 2.500 boliger - og dermed 5.000 nye beboere. Folk her skulle så benytte den ensomme Sundby Station, har Politiken tidligere skrevet. 

Læs også Metroen kan ikke rumme flere passagerer i myldretiden

Men i efteråret blev byggeplanerne droppet efter måneders massiv kritik fra flere partier og interesseorganisationer.

Ender man slet ikke med at bygge en ny bydel i området, kommer Københavns Kommune til at skylde Metroselskabet 220 millioner kroner som en tabt indtægt over de næste 50 år for de manglende passagerer, skriver Politiken.

I hælene på Sundby Station som den mindst brugte kommer Amager Strand, Femøren, Kastrup og Enghave Brygge med 2.000 daglige metropassagerer.