I fremtidens lufthavn vil afgående og ankommende passagerer blive adskilt i langt højere grad end i dag. Det skulle sikre mindre trængsel. Foto: Københavns Lufthavn

Ankomstområdet vil blive markant forandret med plads til flere større bagagebånd. Nye lysindfald, markant dansk design og bedre faciliteter skal forbedre oplevelsen, mens man venter på bagagen, og sikre en god velkomst til Danmark, lyder det fra lufthavnen. Foto: Københavns Lufthavn

Sikkerhedskontrollen udvides med flere spor og dobbelt så meget plads til passagererne. Foruden mere plads til passagerflow udbygges området før sikkerhedskontrollen med lyse opholdsområder og plads til nye, lækre caféer og spisesteder. Foto: Københavns Lufthavn

Der bliver bygget en helt ny bygning - kaldet Finger E - for at skabe rammerne om fremtidens lufthavn med flere, lange ruter. Finger E bliver et byggeri på 22.000 m2 i tre etager, og fingeren kommer til at indeholde 7 nye gates. Foto: Københavns Lufthavn

Den nye Finger E skal både bruges til ophold, boarding og gennemgang til lavprisfingeren Go. For at optimere pladsen i terminalerne bygges en supportbygning, hvor både lufthavnen og samarbejdspartnere kan have kontorer. Der vil efter planen også blive lager- og teknikfaciliteter i stueetagen. Foto: Københavns Lufthavn

Cirka 40 millioner passagerer skal kunne benytte lufthavnen årligt efter den nye udvidelse. Foto: Københavns Lufthavn

Den nye lufthavn vil efter planen stå færdig om cirka otte år. Foto: Københavns Lufthavn

1 af 7

Se billederne: Her er den nye lufthavn

En kæmpeinvestering på 20 milliarder kroner vil give 17 nye langdistanceruter og skabe 12.500 nye job.

Vi er tossede med at rejse. 

I hvert fald bliver Københavns Lufthavn ved med at sætte nye besøgsrekorder, og sidste år var mere end 26 millioner mennesker gennem sluserne. 

Derfor varsler lufthavnen store udvidelser for 20 milliarder kroner, og målet er at tiltrække 17 nye langdistanceruter og mere end 40 millioner årlige passagerer. 

Læs også Gigantisk udbygning i Københavns Lufthavn: SAS er ikke glade

Blandt de 17 nye destinationer er direkte ruter fra København til Vancouver, Seattle, Mexico City, Rio de Janeiro, Mumbai, New Delhi, Johannesburg, Nairobi, Perth, Hong Kong og Seoul. 

Ifølge COWI, der har lavet en rapport om beskæftigelsesmulighederne i anlægsarbejdet, vil det tage op mod otte år, før hele byggeriet er afsluttet.

Beregningerne viser, at der alene i forbindelse med byggerierne bliver skabt 12.500 nye job (årsværk). Det svarer cirka til byggeriet af tre supersygehuse eller 2/3 Femern-forbindelse.