Se billederne: Lokaludvalg vil binde bydel sammen med vildt broprojekt

Der skal bygges 4.500 nye boliger i Valby, men lokaludvalget frygter, at det kan blive isolerede boligøer. Nu viser de, hvordan drømmebroen, som skal binde området sammen, kan se ud.

I løbet af de kommende år skyder 4.500 boliger i vejret i Valby. Foto: Tegnestuen Schulze+Grassov

Den gamle bydel Valby i København står foran en større udvidelse.

Hele 4.500 nye boliger skyder over en årrække frem i området syd for jernbanen ved Grønttorvet, som hedder Valby Syd.

Det gigantiske projekt skal bringe adskillige tusinder beboere til bydelen, men der er bare ét stort problem.

Lokaludvalg frygter "boligøer"

Ifølge Valby Lokaludvalg risikerer de mange boliger nemlig at blive isolerede boligerøer, som ikke har nogen direkte forbindelse til den gamle bydel.

Derfor arbejder lokaludvalget intenst på at sikre en gang- og cykelbro, som skal forbinde bydelene på tværs af jernbanen.

Sådan kan en kommende gang- og cykelbro i Valby ende med at se ud. Foto: Tegnestuen Schulze+Grassov

Det indledende arbejde har allerede været i gang i flere år, og i 2018 lykkedes det for udvalget at få midler fra Københavns Kommune til en forundersøgelse af mulighederne for en bro. Det har nu udmøntet sig i form af en visualisering af, hvordan en kommende forbindelse kan komme til at se ud.

Fordele ved en bro ifølge lokaludvalget

  • Fra Grønttorvet vil beboerne få adgang til det centrale Valby uden at skulle ud på de store veje
  • For beboerne på FL Smidth-området bliver det en adgang til den nye Grønttorvspark og Ny Skole på Grønttorvet
  • Forbindelsen binder til den grønne cykelrute ved Gåsebækvej og mod syd til Folehaven og Valby Idrætspark

Kilde: Valby Lokaludvalg

Forbindelse med "ikonisk potentiale"

Bag visualiseringen står tegnestuen Schulze+Grassov, og deres bud sender gående fra Ramsingsvej direkte over banen og ind igennem en bygning på Grønttorvet, hvor der vil være både elevator og trappe.

Cyklister bliver sendt af den snegl, og "derefter en tur på rampen langs Grønttorvet, før cykelstien går igennem et hus og videre til Grønttorvsparken og den nye skole ved Grønttorvet", skriver lokaludvalget i en pressemeddelelse.

Broen, som ifølge lokaludvalget har "ikonisk potentiale" skal samtidig understrege hovedstadens position som international cykelby, lyder det. 

Mulighed for bro eller tunnel

Forundersøgelsen fra 2018 blev sat i værk for at undersøge, hvorvidt det var muligt at etablere en forbindelse mellem den gamle og nye del af Valby - og det var der.

Ikke bare som den bro, lokaludvalget ønsker sig så meget, men også i form af tunnelløsning, der på samme måde skal kunne bringe gående og cyklister sikkert over broen.

Det sidste store slag skal slås efter sommerferien, hvor Københavns Kommunes budget for 2020 skal på plads.

Men det er også ved at være sidste udkald, lyder det fra lokaludvalget.

På begge sider af jernbanen støtter byudviklere op om projektet og har lovet at bidrage med en samlet medfinansiering på omkring 12 millioner kroner.

Aftalerne er dog afhængige af, at der træffes politisk beslutning om projektet i 2019.

Diagram over forslaget til en kommende bro. Foto: Tegnestuen Schulze+Grassov

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik