Foto: TV 2 Lorry

SAS: Ryanair kan knække vores medarbejdere

Ryanairs offensiv i Danmark kan komme til at koste danske arbejdspladser i SAS.

Sådan lyder det fra Lars Wigelstorp Andersen, der er Public Affairs direktør i SAS, om fremtiden for kabinepersonalet i SAS.

Det skriver Avisen.dk.

Lavprisselskabet Ryanair har netop gjort sit indtog i Københavns Lufthavn. Selskabet vil ikke tegne overenskomst i Danmark og er i branchen kendt for at tilbyde kabinepersonalet barske arbejdsvilkår og lav løn.

I første omgang afviser SAS at gå samme vej.

- Vores base, vores marked, vores personale og vores kunder er i Skandinavien. Og vi har ingen planer om at få billigere arbejdskraft fra eksempelvis Asien, siger Lars Wigelstorp Andersen til Avisen.dk.

Men han tilføjer også, at den hårde konkurrence fra blandt andet Ryanair kan føre til, at rammerne for SAS' medarbejdere hurtigt kan ændre sig.

- På et eller andet tidspunkt kan det være, at det ikke er tilstrækkeligt at arbejde under skandinaviske rammer. Men det er nu engang de rammer, vi har, og vi har ikke konkrete planer om noget andet, siger han.

Lars Wigelstorp Andersen uddyber over for Avisen.dk, at danske arbejdspladser i dansk luftfart kan være truet, hvis ikke politikerne griber ind over for "de omsiggribende kreative forretningsmodeller i luftfartsbranchen, hvor eksempelvis Ryanair presser de ansattes løn, og et selskab som Norwegian hyrer asiatisk kabinepersonale på deres langruter".

- Hvis politikerne ikke træffer nogle valg, der gør, at vi fortsat kan være et skandinavisk selskab med skandinavisk personale, kan vi blive tvunget til at træffe andre valg, men lad det blive aldrig. Sådan som markedet udvikler sig i dag, er det kun politisk, man kan tage fat om det, siger Lars Wigelstorp Andersen, og gentager dermed den opfordring, han sendte til politikerne i september måned sidste år.

Politikerne skal altså sørge for, at Danmark bliver 'et attraktivt luftfartsland', siger Lars Wigelstorp Andersen.

- Der er en række lande tæt på Danmark, hvor det er væsentligt mere attraktivt at drive luftfartsselskab. Det betyder, at vi bliver mødt af en svær konkurrence. Derfor kommer vi snart med nogle konkrete forslag til, hvordan det kan blive attraktivt at drive luftfart herhjemme, siger han.

Lars Wigelstorp Andersen ønsker ikke at forholde sig til, om Ryanair skal indgå overenskomst.

- Det er noget, der foregår mellem arbejdsmarkedets parter, siger han.