Arkiv foto Foto: Lorry

SAS må flyve gennem asken.

SAS har fået tilladelse til at flyve i de såkaldte grå askezoner og forventer nogenlunde normal trafik.

Passagerer, der har frygtet massive aflysninger på SAS-fly i løbet af de kommende dage, kan ånde lettet op.

Flyselskabet har nemlig fået tilladelse til at flyve i de såkaldte grå zoner, hvor askekoncentrationen er mellem to og fire milligram per kubikmeter luft.

- Der kan selvfølgelig opstå udfordringer, og det er vi opmærksomme på, men vurderingen er, at vi kommer til at afvikle flytrafikken næsten normalt, siger Mikkel Thrane, der er SAS' pressechef i Danmark.

På nuværende tidspunkt er det kun fly til lande, hvor luftrummet er lukket, som SAS har måtte aflyse på grund af asken fra den islandske vulkan Grimsvötn.

Det kommer af, at nye procedurer og målinger gør det nemmere at nuancere askekoncentrationen, som kan deles ind i tre zoner - rød, grå og blå.

Rød zone betyder meget høj askekoncentration og dermed flyforbud for alle selskaber, mens den grå zone har forhøjet koncentration af aske. Her kan selskaber som SAS, der har fået særlig tilladelse, fortsat flyve.

Den blå zone kræver ingen særlig flyvetilladelse.
      Også Cimber Sterling har fået godkendelse til at flyve som normalt, mens Norwegian fortsat afventer deres tilladelse.
      I Danmark er luftrummet på nuværende tidspunkt kun lukket i den del, der ligger under seks kilometers højde over Skagerak, Vendsyssel og området nord for Aalborg.

Samtidig advarer Naviair om en lavere koncentration af aske i Nord- og Midtjylland, hvor der kan flyves på særlige betingelser.
      Begge dele gør sig foreløbigt gældende til klokken 02 dansk tid.