SAS i frontalangreb mod Københavns Lufthavne

SAS går til stålet i retorikken mod Københavns Lufthavne. Luftfartselskabet er rasende over den behandling de som største kunde bydes, skriver dagbladet Børsen tirsdag.

Ikke mindst det
nyeste lavprisudspil, CPH Swift, er en torn i øjet på SAS, der
nu presser på for meget hurtigt at få nedbragt passagerafgiften.
I den forbindelse vil SAS også have del i de fremtidige
millionindtægter fra butikkerne.»Københavns Lufthavn har gennem
flere år bremset udviklingen af de vigtigste infrastrukturanlæg
i Danmark. Det kan Danmark ikke være tjent med, og det vil SAS
ikke blive ved med at betale prisen for,« siger SAS-Danmarks
direktør Susanne Larsen i dag i Børsen.CPH Swift er Københavns
Lufthavnes lavprismodspil til Terminal A, der i sommer blev
lanceret af blandt andet to tidligere lufthavnsdirektører. Swift
skal ligge i forlængelse af den nyere Terminal 3, mens Terminal
A er tænkt som en lavpristerminal i det område, der nu bruges af
cargo-selskaber. Terminal A har lokket luftfartselskaberne i
København med en nedsat passagerafgift og en fifty-fifty-model i
overskuddet fra butiks og restaurationssalget.»Swift er ikke et
alternativ til Terminal A. Passagererne skal bruge gamle
faciliteter, som vi i mange år har bedt om blev opgraderet.
Dernæst får vi ikke den 50 procents andel af overskuddet i
butikkerne. Det så vi meget gerne, at vi fik i Københavns
Lufthavn. Vi har omkostninger, salg distribution, markedsføring
og alle omkostningerne til at drive passagererne ind i
lufthavnens indkøbscentre. Det overskud beholder de 100 pct.,«
siger Lars Andersen, der er chef for public affairs i SAS til
Børsen.