ARKIVFOTO: Scandinavian Airlines

SAS dumpes af kunderne: Sendt mod bunden på ny rangliste

Den årlige prisuddeling World Airline Awards har vanligt været god branding af det skandinaviske flyselskab SAS. Men denne rang røg de lang mod bunden.

Det blev ikke til en topplacering på World Airline Awards' rangliste over de 100 bedste luftfartsselskaber for det skandinaviske flyselskab SAS i år.

Mindre kunne også have gjort det, men det var de færreste, der regnede med, at det tidligere top-selskab var det, af de europæiske flyselskaber, der skuffede mest.

Mens de Dubai-baserede selskab Emirates strøj til tops på listen som verdens bedste flyselskab, blev SAS degraderet til en 62. plads, hvilket er yderligere fem placeringer længere nede i forhold til sidste år.

Både det norske flyselskab Norwegian og tyrkiske Turkish Airlines figurerer højere på listen på henholdsvis 30.- og syvendepladsen. Og SAS' placering på ranglisten er næsten den dårligste af alle de europæiske flyselskaber - kun undergået af fire andre flyselskaber.

Ifølge Ekstra Bladet mener SAS dog ikke, at placeringen afspejler en generel utilfredshed med det produkt, de leverer.

- Her er tale om en global prisuddeling, hvor mange af flyselskaberne er store på det interkontinentale marked. SAS fokuserer primært på det Skandinaviske marked og på vores flyvninger til og fra Skandinavien. 80 procent af vores flyvninger er korte ruter, og derfor er vi formentlig ikke på radaren på samme måde, som vi er i Skandinavien, lyder det fra pressechef for SAS' danske afdeling, Mariam Skovfoged, til Ekstra Bladet fredag.

Derimod mener hun, at det faktum, at SAS sidste år tog samtlige priser ved Danish Travel Awards inden for luftfart, kan afspejle, at SAS rammer rigtigt i forhold til deres primære målgruppe; skandinaviske flypassagerer.

- Når det gælder det skandinaviske marked, har vi en høj kundetilfredshed. Vi åbner desuden nye, lange ruter til for eksempel Miami og for nyligt også til Los Angeles og Boston. Vi fortsætter med at investere for at gøre livet lettere for vores kunder - især dem der rejser meget, siger Mariam Skovfoged til Ekstra Bladet.