3-årig fik hjertestop under behandling: Samtale mellem ambulance og vagtcentral mangler

3-årige Htaw fik ikke den rette hjælp, da han fik hjertestop, frygter forældrene. Men en central lydfil mangler, erkender Region Hovedstaden.

Lørdag den 8. oktober 2016 fik 3-årige Htaw et slemt astmaanfald.

Forældrene tilkaldte en ambulance, men mens den lille dreng blev behandlet, fik han et hjertestop, fordi der ikke kom ilt nok til hjertet.

Foran hjemmet blev Htaw behandlet i ambulancen i hele 40 minutter - der kom ingen akutlægebil, og han blev ikke kørt på hospitalet. 

Læs også Hanne fik blodprop: Plejehjem erkender fejl, men erstatning udebliver

Alligevel har Region Hovedstaden konkluderet, at Htaw fik den rette behandling. 

Også selvom at et centralt opkald via radiosystemet fra ambulancen til vagtcentralen mangler, skriver Metroxpress. 

Det omtalte opkald er fra den første ambulance, der kom ud til Htaw, til de fageksperter, der skal bestille ekstra hjælp og monitorere behandlingen.

Det er på dette opkald, at der første gang meldes om, at Htaw har hjertestop, og hvorpå man kan få indsigt i, hvilken behandling det besluttes at give ham.

Forældrene kan altså ikke få fuld indsigt i sagen og et svar på, om deres søns liv kunne have været reddet. 

Læs også Politikere efter omsorgssvigt på plejehjem: Erstatning skal være mulig

Region Hovedstaden har ikke svaret Metroxpress på, hvorfor det netop kun er dette ene ud af i alt 12 opkald i sagen, der i dag er væk.

‘Akutberedskabet modtager over en million opkald om året. Akutberedskabet er ikke forpligtet til at optage disse opkald. Af tekniske årsager er det ikke altid, at et opkald bliver voicelogget,’ hedder det i svaret.

Men spørger man landets øvrige fire regioner, er svaret noget andet, selv om de fem regioner bruger det samme radiosystem. Her lyder det entydigt, at samtlige opkald mellem ambulancer og vagtcentralen altid gemmes automatisk.

- Al vores kommunikation med beredskabet bliver optaget på lydfil, siger vagtcentralleder Kurt Kongerslev, Region Midtjylland, til Metroxpress.

Præhospital direktør Benny Jørgensen i Region Sjælland har heller aldrig oplevet, at lydfiler blev væk:

- De gange, hvor vi har skullet bruge lydfiler i forbindelse med sager eller i forhold til stikprøver af kvaliteten, har vi ikke oplevet, at alt ikke var der.

Region Hovedstaden er ved at lave en teknisk redegørelse om det forsvundne opkald, ligesom Styrelsen for Patientsikkerhed undersøger, om Htaw kunne have fået en bedre behandling.