Samarbejde kan minimere digital mobning

Lovgivning og flere regelsæt kan ikke stå alene, når mobning på internettet blandt folkeskoleelever skal bekæmpes, siger Skolelederforeningen.

Og det er et svar på en opfordring fra Børnerådet om at udvide folkeskoleloven med en pligt til at oplyse om digital dannelse, så Ombudsmanden kan gribe ind over for skoler, der ikke lever op til deres forpligtelse.

En undersøgelse fra Børnerådets Børne- og Ungepanel viser i følge Berlingske, at mange unge efterlyser mere viden på området.

Se "Sex og Samfund" om sikker færden for unge på nettether (eksternt link)

Men det er formanden for Skolelederforeningen ikke enig i.

- Det er meget bedre, at når der er et uheldigt eksempel, så bliver det flashet i medierne, og så arbejder skolerne med det en gang til. Man bliver nødt til at respektere, at det er sådan, processerne er i folkeskolen, siger Hjortdal til Ritzau.

Den nye analyse viser, i følge Berlingske, at mellem fire og otte procent af de unge er blevet udsat for decideret digital mobning. I undersøgelsen efterspørger halvdelen af de 13-årige mere viden om, hvordan man færdes sikkert i digitale rum.

Men skoleledernes formand siger, at man "så sandelig" allerede underviser i digital færden i folkeskolen. Og han opfordrer forældrene til at komme på banen.

- Hovedparten af det, der sker, sker i deres fritid - når de er hjemme og ude ved kammerater. Men de trækker det med ind i skolen. Så derfor har vi en særlig forpligtelse Men forældrenes forpligtelse er lige så særlig, siger han.

Og understreger at skolen altid skal have fokus på problemet.