Sådan vil Københavns politikere løse trængslen på vejene

Trængsel på vejene og forurening. Det er to store emner blandt politikerne i København.

Der bor mange mennesker i København, der hver dag skal frem og tilbage fra arbejde. Og det giver trængsel på vejene og cykelstierne.

Bilisterne holder dagligt i lange køer og bruger lang tid på at finde parkeringspladser, mens cyklisterne kører tæt på cykelstierne, og der er trængsel i busser, s-tog og metro.

Men hvilke trafikanter skal man prioritere? TV 2 Lorry har spurgt Københavns politikere, hvordan de mener, at trafikken i København kan komme til at glide lettere.

Se hele debatten her:

Københavns politikere diskuterer trafik.

Enhedslisten vil gøre forholdene bedre for cyklister, gående og dem der bruger offentlig transport.

- Vi må flytte flere bilister væk fra vejene, hvis vi ikke skal få en forurenet by. Cykelstierne er overfyldte, og der er ikke nok sikre skolevje. Vi er nødt til at gøre det endnu mere attraktivt at cykle frem for at køre i bil, siger spidskandidaten Ninna Hedeager Olsen.

Bilister og cyklister i København

  • 62 procent af københavnerne cykler på arbejde eller til deres uddannelse.
  • Ni procent tager bilen til arbejde eller uddannelse.
  • Hver københavner har i snit 1,1 cykel. 
  • Mens københavnerne i gennemsnit ejer 0,2 biler.
Kilde: Københavns Kommunes cykelredegørelse

Niko Grünfeld fra Alternativet vil indføre bilfri dage, så skal bilisterne betale for at køre på vejene. Men det mener både Liberal Alliances Alex Vanopslagh og De Konservatives Jakob Næsager er en tåbelig idé. De vil i stedet have lavet en havnetunnel, som skal gå under byen.

- Det giver ingen mening, at bilister skal ind over Kongens Nytorv, selvom de ikke skal noget inde i byen. De skal i stedet køre under jorden, siger Alex Vanopslagh.

Det er Enhedslistens Ninna Hedeager Olsen ikke enig i: 

- Al forskning viser, at når man bygger mere vej, så kommer der flere biler. Vi skal indskrænke vejene, siger hun. 

Alex Vanopslagh mener, at Enhedslistens tilgang til trafik mangler respekt for bilisterne: 

- Det er arrgoant at tro, at man kan presse bilisterne over til cykler eller offentlig transport. Når folk tager bilen, er det ikke fordi de er dovne, men fordi de er afhængige. Håndværkere, der ikke kan håndtere værktøj i en ladcykel, børnefamilier, der skal hente og bringe tre børn. Det skal vi respektere, siger han.

 Overborgmester Frank Jensen, Soc. Dem., drømmer om at forbyde nye dieselbiler i København:

- Vi skal have stoppet diesel som drivmiddel. Diesel går i luftvejene og giver os kræft og astma. Hvis visagde stop til alle dielsebiler, så vil vi tage værdien ud af de dieselbiler, som folk har købt i god tro. Derfor er det kun for de nye, siger han.

Så stor er luftforureningen i København: 

  • Det anslås, at luftforureningen i 2013 var skyld i, at 550 københavnere døde for tidligt.
  • I 2010 var tallet 540 - så det er altså en lille stigning. Det kan ifølge rapporten skyldes, at cirka 30.000 mennesker er flyttet til byen i samme periode.
  • I 2010 vurderede man samfundsomkostningerne af luftforurening i København til at være omkring fire milliarder kroner.
  • Det er nu vokset til omtrent 4,5 milliarder ifølge rapporten.

Kilde: Nationale Center for Miljø og Energi

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik