Sådan ser det ud, når enorme broelementer hejses over motorvej

150 tons tunge broelementer til en ny togstation hejses i weekenden over Køge Bugt Motorvej. Det er lidt af en manøvre, der kræver koordination og store kraner.

Et omfattende arbejde pågår i weekenden ved en af landets mest trafikerede motorveje.

Lidt nord for Køge er Banedanmark i færd med at anlægge en spritny togstation, der skal fungere som knudepunkt for pendlende til og fra København.

Til den nye station - Køge Nord Station hedder den - skal der anlægges en spektakulær gangbro tværs over den altid travle motorvej.

I de tidlige timer arbejder Banedanmark denne weekend på at hejse de gigantiske elementer, der skal udgøre broen. De vejer hver især 150 tons, så det er noget af en manøvre at bugsere disse på plads.

I toppen af artiklen kan du i videoen se, hvordan arbejdet med at hejse de store elementer tog sig ud lørdag morgen.

Broen skal være bindeled mellem S-togslinjen på den østlige side af motorvejen og den de helt nye regionaltogsskinner på motorvejens vestlige side.
Broen skal være bindeled mellem S-togslinjen på den østlige side af motorvejen og den de helt nye regionaltogsskinner på motorvejens vestlige side.
Foto: Dansk Drone Netværk

Optimistiske brobyggere

Lørdag morgen fik Banedanmarks folk klaret første del af hejsningen af de enorme byggeklodser, der skal blive til en 225 meter lang gangbro.

Indtil videre er hejsningen forløbet planmæssigt.

- I forhold til planen, må man sige, at det er gået fremragende her i weekenden. Det bærer præg af, at jobbet med at løfte broelementer har været godt planlagt, siger Bjørn Lykke Jensen, projektleder hos Banedanmark.

Fra solopgang til solopgang: Sådan gik løftet til.

- Det særlige ved det tredje elemænt, som er kommet op i dag, er, at det går henover motorvejen. Og det er jo ikke hvilken som helst motorvej. Det er faktisk danmarks mest trafikerede motorvej. Heldigvis er trafikken lige nu ikke så voldsom. 

I dagtimer er tre spor farbare, mens der i aften- og nattetimerne periodevis vil være ned til et spor farbart i hver retning. 

Hvert broelement er lavet af stål og måler i gennemsnit 10 meter bredden, mellem 30 og 40 meter i længden og knap 3 meter i højden. 
Hvert broelement er lavet af stål og måler i gennemsnit 10 meter bredden, mellem 30 og 40 meter i længden og knap 3 meter i højden. 
Foto: Dansk Drone Netværk
Det kræver to velvoksne kraner at hejse de tunge byggeklodser.
Det kræver to velvoksne kraner at hejse de tunge byggeklodser.
Foto: Dansk Drone Netværk

Før tidsplanen

I forbindelse med arbejdet har flere spor været lukkede for trafik, mens hastigheden i de åbne spor har været sænket til 50 kilometer i timen.

Men på grund af godt vejr regner man med, at arbejdet kan færdiggøres før tid, og at trafikken derfor kan genåbnes som normalt før end ventet.

- Vejrguderne har været med os. Så vi regner med, at vi allerede er færdige i aften, så vi kan åbne motorvejen igen i morgen tidlig eller formiddag, så vi ikke kommer til at genere hjemrejsetrafikken, der er på denne tid af året, siger han, siger Bjørn Lykke Jensen. 

Den lange gangbro udgøres af seks broelementer, hvoraf de første allerede blev hejst i slutningen af 2017.

Banedanmark satser på at have hejst alle gangbroens elementer i løbet af august måned. 

Bromontagen finder sted på strækningen mellem frakørsel (31a) Solrød S og (32) Køge på Køge Bugt Motorvejen.  

Projekteringsskitse af den nye Køge Nord Station, når den engang står færdig.
Projekteringsskitse af den nye Køge Nord Station, når den engang står færdig.
Foto: COBE & DISSING+WEITLING

KØGE NORD STATION

  • Køge Nord Station bliver en ny station i området omkring Ølsemagle.
 
  • Stationen omfatter en 225 meter lang gangbro med rulletrapper, trapper og elevatorer samt perroner på fjernbane og S-bane. Dertil bygges et stort parkeringsanlæg ved stationen.
 
  • Gangbroen består af i alt seks stålelementer, som i gennemsnit er 10 meter brede, 30-40 meter lange og måler knap 3 meter i højden.
 
  • Stationen er designet af COBE og Dissing+Weitling i samarbejde med COWI, og hovedentreprenør er Bladt Industriens A/S.
 
  • Byggeriet blev påbegyndt i juli 2016 og stationen forventes at stå klar i forbindelse med åbningen af Den nye bane København-Ringsted i sommeren 2019.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik