02:40

Foto: Bjarke Bo Olsen - Scanpix

1 af 2

Sådan bliver øl-drikning til velgørenhed

Mikrobryggeriet Dry & Bitter i Gørløse vil sætte gang i en velgørenhedsbølge inden for specialøl.

At drikke en tår specialøl kan nu give en god smag i munden - i mere end én forstand.

Fra bryggeriet Dry & Bitter i Gørløse har ejeren, Søren Parker Wagner, nemlig ikke kun udviklet ølopskrifter. Han har også udviklet et projekt, der skal få specialøl-produktionen til at donere penge til velgørende formål.

- Vi deler opskrifter, oplevelser og idéer sammen. Så jeg tænkte: Det ville også være oplagt at gøre noget godt for verden sammen, fortæller han.

Vi deler opskrifter, oplevelser og idéer sammen. Så jeg tænkte: Det ville også være oplagt at gøre noget godt for verden sammen.

Søren Parker Wagner, bryggeriejer

"Hops Not Hate"

Projektet hedder “Hops Not Hate – Pints for Humanity" og skal skabe et internationalt netværk at mikrobryggerier, som donerer penge.

Konceptet er simpelt: hvis en øl er brygget som en del af Hops Not Hate, skal 50% af overskuddet fra salget af øllen fordeles til to velgørende formål: et lokalt og et internationalt. Det gælder både for bryggerierne, distributørerne og dér, hvor øllene bliver langet over disken - i København blandt andet på Ørsted Ølbar og Fermentoren. 

Fra Dry & Bitter vil pengene blandt gå til Hus Forbi og Læger uden Grænser.

Læs også Skål! Hovedstaden vælter sig i nye håndbryggede øl

- Folk er klar på det her!

Gørløse-bryggeren har allerede lavet aftaler med over 32 udenlandske mikrobryggerier fra blandt andet Spanien, Italien, Sverige og Norge. 

Og så er der også amerikanske B. Nektar, som i dag var forbi bryggeriet i Gørløse for at lægge sidste hånd på en fælles ølopskrift.

- Normalt når vi laver et samarbejde, er det for bryggerierne vi arbejder med og for vores egen skyld. Så det jeg synes er unikt, det er, at vi kommer til at give noget tilbage til velgørenhed, fortæller Kerri Dahlhofer, der ejer B. Nektar.

Og Søren Parker Wagner er overvældet over, hvordan hans kolleger i branchen, har taget imod idéen.

- Jeg behøver egentlig ikke at gøre noget - folk er klar på det her!