S-togsulykke uopklaret på tredje år

På torsdag er det præcis tre år siden, at to S-tog stødte sammen på banestrækningen nord for Lyngby Station.

47 mennesker blev såret, og over 20 af dem måtte indlægges på hospitaler rundt omkring i regionen. Men årsagen til ulykken er endnu ikke fundet. Det får nu Dansk Jernbaneforbund til skarpt at kritisere, at Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane ikke for længst har opklaret, hvorfor ulykken skete, og udsendt en undersøgelsesrapport med anbefalinger af, hvordan sikkerheden på strækningen kan forbedres, så nye ulykker undgås, skriver Berlingske Tidende. »I de mange år, jeg har beskæftiget mig med jernbanen, har jeg aldrig oplevet at skulle vente over tre år på en undersøgelsesrapport. Det er utilstedeligt. Både af hensyn til de mennesker, der var impliceret i ulykken, og den lokofører, der førte ulykkestoget og kom alvorligt til skade,« siger formanden for Dansk Jernbaneforbund Ulrik Salmonsen. Ulykken skete, da et linje E tog mod Køge, som holdt stille uden for Lyngby Station, af stadig ukendte årsager blev påkørt bagfra af et linje B-tog mod Høje Taastrup. Kort tid efter kom det frem, at flere lokoførere havde observeret snedækkede signaler på strækningen mellem Lyngby og Hillerød, der er forsynet med et forenklet sikkerhedssystem i forhold til det, som forhindrer togkollisioner på resten af S-banen. Men uanset, om årsagen til ulykken er tekniske eller menneskelige fejl - eller en kombination - er konsekvensen af det langstrakte opklaringsarbejde ifølge Ulrik Salmonsen, at det bliver svært at gennemføre en eventuel retssag om skyldsspørgsmål og erstatningspligt, fordi ingen længere kan huske i detaljer, hvad der præcis skete. Også på Christiansborg undrer trafikpolitikere sig over, at ulykken endnu ikke er opklaret. »Når der sker en alvorlig togulykke, skal årsagen undersøges til bunds, så vi undgår, at det sker igen. Det må ikke trække i langdrag, så vi skal vente i flere år på en undersøgelse. Den skal gennemføres relativt hurtigt, så både vi og vores samarbejdspartnere i Europa kan drage nytte af den,« siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen. SFs trafikordfører, Pia Olsen Dyhr, kalder det grotesk, at undersøgelsen kører på tredje år. »Hvis det var politiet, som brugte så lang tid på at opklare en alvorlig forbrydelse, havde politikerne været efter dem og sagt, at de skulle tage sig sammen eller have flere ressourcer,« siger hun. Men ifølge lederen af Havarikommissionens jernbaneenhed, kontorchef Yvonne Bohnstedt, mangler afdelingen ikke ressourcer. »Det er en omfattende undersøgelse, hvor alt skal afdækkes, inden vi kommer frem med noget,« siger hun. Men er tre år ikke lang tid? »Det kan man synes. Men det er vigtigt, at en rapport går i dybden og afdækker alle forhold.« Er det ikke problematisk, at passagererne, som kører på strækningen, ikke ved, hvad der skete? »Det vil jeg ikke forholde mig til, før rapporten ligger klar,« siger Yvonne Bohnstedt.