S-tog om natten er et folkekrav

Den kollektive trafik i hovedstadsområdet skal have et løft, og det skal ske ved at lade S-togene køre hele natten efter fredag og lørdag. Det mener de 19.922 mennesker, der støtter op om internetgruppen »S-tog om natten - Ja tak«, der er sat i gang på Facebook, skriver DAGBLADET Køge.

Det er folketingskandidat i Sjælland Storkreds, Jan Wammen
Jensen (V) og har taget initiativet tidligere på året, og han er
yderst tilfreds med opbakningen.

- Det er overvældende, at så mange bakker op om det her, men
det viser også, at der er potentiale for tiltaget. Hvis en
hovedstad og storby skal fungere, så skal der være et stærkt
kollektivt trafiksystem, og det indebærer også S-tog om natten,
siger Jan Wammen Jensen, der bor i Greve og er opvokset i Køge.
- DSB vil jo gerne være grønne, det vil øge sikkerheden og
trygheden for både unge og deres forældre, og det kan være med
til at bremse spirituskørsel, siger Jan Wammen Jensen, der også
mener, at tiltaget vil kunne sikre en udvikling, hvor unge
mennesker bliver boende længere tid i byerne på S-togsnettet.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra DSB om den
store interesse for nattogene, og DSB henviser til det brev, som
DSB's administrerende direktør Søren Eriksen har lagt ud på
internetgruppen.
»Ønsket om natkørsel er ikke nyt, og vi overvejer løbende de
økonomiske og organisatoriske muligheder og udfordringer for at
tilbyde natkørsel. Det er derfor ikke ukendt for vores
medarbejdere, at vi løbende ser på mulighederne for natkørsel,
men nogen beslutning er der ikke truffet«, skriver Søren
Eriksen, der i brevet ligeledes gør det klart, at det koster
kroner og øre at køre med S.-tog om natten.
»Hidtil har vi vurderet, at det generelle kundegrundlag om
natten er for lille til at begrunde de ekstra omkostninger
forbundet med natkørsel. Natkørsel er derfor ikke noget, vi på
nuværende tidspunkt kan love, men vi ser løbende på, hvad det
vil indebære rent økonomisk og planlægningsmæssigt at
gennemføre«, skriver DSB-direktøren.