Roskilde Kommune afviste Bauhaus

DAGBLADET Roskilde kan nu afsløre, at Roskilde Kommune for kun knap tre år siden afviste, at Bauhaus kunne få lov til at bygge et kæmpe byggemarked for enden af Industrivej på arealet mellem Holbækmotorvejen og Trekroner Station.

Det var udviklingsselskabet Hartvig Planlægning fra Roskilde som stod bag planerne om at lade Bauhaus komme til Roskilde. Hartvig Planlægning havde allerede købt grunden af Nordea, skødet var underskrevet, og nu manglede bare kommunens opbakning til projektet.
Men Roskilde Kommune afviste planerne med henvisning til blandt andet, at lovgivningen siger, at erhvervsbyggeri i nærheden af stationer - i dette tilfælde Trekroner Station - skal rumme en vis mængde arbejdspladser. Kravet er blevet til, fordi staten ønsker at lokke flere over i den kollektive trafik, og derfor skal nye arbejdspladser placeres tæt ved blandt andet togstationer.
I stedet valgte Roskilde Kommune i 2007 at træde ind foran Hartvig Planlægning og købe grunden af Nordea. Det kunne kommunen på grund af en gammel klausul fra 1988, hvor der stod, at hvis der ikke var bygget på grunden havde Roskilde Kommune forkøbsret til den.
Nu forhandler Roskilde Kommune selv med Bauhaus om at opføre et kæmpemæssigt byggemarked på selvsamme grund. Det bekræfter Bauhaus danske administrerende direktør Mads Jørgensen.
Kommunaldirektør i Roskilde Kommune Henrik Kolind understreger dog, at der ikke er tale om to identiske projekter.
- I det projekt, som der nu lægges op til, indgår der netop også kontorbyggeri, så det samlede projekt lever op til kravene om stationsnærhed i forhold til arbejdspladser, siger Henrik Kolind.
Han mener samtidig ikke, at Roskilde Kommune har opført sig ufint.
- Det er ingen hemmelighed, at det indgik i økonomiudvalgets betragtninger, at det var et aktiv, man kunne erhverve til en fornuftig pris, og det var en fornuftig investering, siger Henrik Kolind.
Men SF's gruppeformand i byrådet i Roskilde Kommune, Henrik Stougaard, er langt fra enig.
- For det første er det intet reelt indhold i de kontorplaner, der er lagt frem. Derfor lever hele projektet ikke op til kravene om stationsnærhed. Derudover kan kommunens handlinger i denne sag lede tankerne hen på magtfordrejning. Og det er virkelig ikke godt, siger Henrik Stougaard.
Direktør Ole Hartvig fra Hartvig Planlægning har ikke ønsket at medvirke i denne artikel.