Roskilde indvier spritnye el-busser: Her er passagerernes dom

Lørdag blev Roskildes nye elbusser indviet. Kommunen er den første i landet til at indsætte el-busser på alle bybuslinjer.

Lørdag blev Roskildes nye el-busser indviet. Foto: TV 2 Lorry

Lørdag blev der taget hul på en ny, grøn epoke i Roskilde. Fra at have kørt på diesel i årevis overgår samtlige af kommunens egne buslinjer til el-drift.

Roskilde er dermed den første kommune i landet, som kan bryste sig af, at samtlige bybuslinjer nu kører på el. Noget, som kommer til at skåne miljøet for en masse CO2 på sigt, da el-busserne ikke udleder lokal luftforurening. 

Her ses en af de nye el-busser, som i dag blev indviet. Foto: TV 2 Lorry

Faktisk reducerer el-busserne udledningen af CO2 svarende til cirka 470 fossilbiler, der hver kører 20.000 kilometer årligt i Roskilde Kommune.

- Med nye el-busser på ruterne i - og omkring Roskilde, tager vi et stort hop ind i en fælles grønnere fremtid, når vi som Danmarks første kommune har skiftet fra diesel til el. Mindre støj, ingen lokal luftforurening og et skifte mod bæredygtig energi gør, at vi i Roskilde Kommune sætter handling bag ordene og bidrager til en grøn omstilling af Danmark. Det kan vi være stolte af, siger Roskildes borgmester Joy Mogensen (Soc.dem).

Lørdag var hun selv med til at indvie de nye el-busser i byen. Her kunne også borgerne få en gratis køretur, før Movia natten til søndag indsætter i alt 20 el-busser i byen.

Passagerer er positive

En af dem, der i dag sprang på bussen, var Henrik Rasmussen, som til dagligt arbejder som systemadministrator. Han er meget positivt stemt over forskellen.

Henrik Rasmussen synes det er rart, at de nye el-busser støjer mindre end de gamle dieselbusser. Foto: TV 2 Lorry

- Den er meget mindre støjende end de gamle busser, og så kan jeg godt lide det her med, at den ikke forurener så meget, siger han til TV 2 Lorry.

Det samme synes pensionist Majbritt Holmkvist, som havde taget sit barnebarn Rasmus med på den gratis prøvetur.

- Det er meget stille og roligt. Jeg synes ikke, der er de her hårde opbremsninger, som der er i de gamle busser, hvor man dårligt kunne rejse sig uden at falde, før man kom ud, siger hun til TV 2 Lorry.

Majbritt Holmkvist havde taget sit barnebarn på med på den gratis køretur. Foto: TV 2 Lorry

Hun mener ligeledes, at støjen er mærkbart lavere end i de gamle busser.

- Vi kan selvfølgelig godt høre den, når vi sidder her. Men udenfor kan man næsten ikke høre støjen. Så det er fint, og så er det også dejligt på grund af miljøet, siger Majbritt Holmkvist.

Rasmus Holmkvist, som går i 5. klasse, synes godt om de nye el-busser. Foto: TV 2 Lorry

Også barnebarnet Rasmus synes godt om at køre med el-bus.

- Det er rart, at det ikke bumler og larmer så meget, og at den heller ikke bremser så hårdt op, siger han til TV 2 Lorry.

Stor forbedring af bymiljøet, mener borgmester

Borgmester Joy Mogensen er heller ikke selv i tvivl om, at de nye el-busser er markant forbedring på flere parametre.

- Det er en helt ny oplevelse forstået på den måde, at jeg faktisk sad helt nede bagved, hvor man normalt kan høre motoren rumle. Men nu kunne vi faktisk snakke og høre, hvad der blev sagt længere oppe i bussen. Så på den måde er det rigtig sjovt, at man nu ikke længere kan høre busstøjen ligesom før. Det samme gør sig gældende, når man står udenfor. Så jeg tror, det bliver en stor forbedring af bymiljøet, siger hun.

Roskildes borgmester Joy Mogensen. Foto: TV 2 Lorry

Ifølge Joy Mogensen er det faktisk lidt et tilfælde, at kommunen er blevet den første i landet, hvor bybuslinjerne udelukkende kører på el.

- Der er mange andre, der har arbejdet med det, men vi har nok været lidt mere stædige og fundet de penge, der skulle til for at lave den investering, der skulle til, siger hun.

Mærket af kimaforandringer

Hun forklarer endvidere, at især klimaforandringer har været et tungtvejende argument for at omlægge busserne til el.

- I Roskilde har vi mærket klimaforandringerne på egen krop med alle de oversvømmelser, der er begyndt at komme, siger hun med henvisning til de tidligere oversvømmelser i eksemplevis Jyllinge Nordmark.

- Jeg tror, at både byrådet og borgerne er klar over, at der kan komme nogle børnesygdomme ved, at vi er de første. Men så må vi finde ud af det. For vi skal begynde at handle på at sikre vores verden fremadrettet, siger Joy Mogensen.

Omlægningen omfatter de ni i buslinjer 201A, 202A, 203, 204, 205, 206, 208, 209 og 212, som årligt har cirka 2,8 millioner passagerer.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik