Sådan så det ud, da Roskilde Festival var slut og en masse udstyr var blevet efterladt på stedet. Foto: TV 2

Roskilde Festival søger fælles front mod skraldet

Roskilde Festival vil alliere sig med butikskæder, der sælger campingudstyr, for at undgå tårnhøje bunker af skrald.

Roskilde Festival søger sammen med Smukfest at alliere sig med butikskæder, der sælger campingudstyr, i kampen mod det efterladte campingudstyr, som hvert år tårner sig op, når gæsterne forlader campingområderne.

Derfor har de i denne uge holdt et dialogmøde med en række butikskæder. De vil nemlig se, om de sammen kan sætte fokus på genbrug og være med til at holdningsændre kunderne til at tage deres campingudstyr med hjem og bruge det igen året efter, skriver DAGBLADET Roskilde.

Læs også Denne lejr har endnu ikke forladt Roskilde Festival

- Jeg oplevede, at vi havde en god snak om, hvilke muligheder der er for sammen at skabe fokus på at genbruge campingudstyret. Vi talte for eksempel om, at vi hver især kunne bruge de platforme, vi har, til at være med til at forsøge at holdningsændre kunder til at genbruge udstyr. Og det var kæderne ikke afvisende overfor, siger Mikkel Sander, der er Roskilde Festivals bæredygtighedskoordinator.

Butikskæderne er lydhøre, men løsningerne er svære.

- Der blev diskuteret mange løsningsmuligheder ved mødet, men om jeg fik noget ud af mødet er et godt spørgsmål. Men Roskilde Festival har helt sikkert en miljømæssig udfordring med de mængder affald, der efterlades af deres gæster, siger Mads Noes, der er purchaser i jem & fix til avisen.

80 procent af festivalens samlede affald efterlades på campingområdet, og meget af det kommer fra efterladt campingudstyr.

Læs også Så meget mad giver Roskilde Festival til udsatte