Roskilde Festival og Danske Bank i tæt parløb

Roskilde Festival og Danske Bank vil sammen udvikle systemer, så festivalgængere kan betale for ydelser via mobiltelefonen. Også adgangskontrol samt udlevering af ting til medarbejdere kan indgå i systemet. Roskilde Festival og Danske Bank har indgået en aftale, der på sigt skal gøre festivalen mindre afhængig af gæsternes kontanter ved, at folk betaler via mobiltelefonen, skriver DAGBLADET Roskilde.

Festivaldirektør Henrik Rasmussen håber, at man allerede ved festivalen i 2011 vil kunne starte med de første, små forsøg som følge af samarbejdet.

Ifølge Henrik Rasmussen giver betaling via mobiltelefonen øget sikkerhed, da man slipper for at håndtere en masse kontanter. Samtidig forenkler det rigtig meget for festivalen, hvis man ikke behøver at bruge ressourcer på de mange penge på festivalpladsen.

Umiddelbart forestiller Henrik Rasmussen sig, at folk betaler et vist beløb ind på en slags konto, som de så siden kan bruge til at købe varer eller andre ydelser på festivalpladsen for via telefonen, skriver DAGBLADET Roskilde.

Danske Bank-direktør Torben Stevold glæder sig til, at bank og festival kan samarbejde om at udvikle systemer til såkaldt mikrobetaling. Han ser for sig, at man kan lave forsøg, hvor festivalen bliver betragtet som et minisamfund, hvor nye tiltag kan prøves af.

- Der kan vi i et lukket miljø prøve ting af og se, hvordan tingene fungerer. Det er super spændende med sådan et samarbejde, siger Torben Stevold til DAGBLADET Roskilde.