Roskilde-borgere skal give karakterer til ældreplejen

Ældre Roskilde-borgere skal fortælle, hvad de synes om den pleje, de får.

Hvordan er madservicen? Og kommer du i bad ofte nok? Det er nogle eksempler på spørgsmål, som de ældre borgere fra Roskilde Kommune kan få, når en større undersøgelse skal laves til foråret 2019.

Roskilde Kommune ønsker nemlig at undersøge, hvor tilfredse kommunens ældre, der bor på plejehjem, eller som får plejehjælp, er med den hjælp som de får. 

quote Det er faktisk noget, vi har efterlyst.

Fleming Friis Larsen, Næstformand, Ældre Sagen, Roskilde 

Brugerundersøgelsen, som Epinion står bag, bliver lavet for at får kortlagt serviceniveauet i kommunens ældrepleje. 

- Vi laver undersøgelsen for at gå videre med det, som de er tilfredse med og ændre det, de ikke er lige så tilfredse med, siger Morten Gjerskov, som er formand for Sundheds - og Omsorgsudvalget i Roskilde Kommune.  

Det er ikke første gang, at Roskilde Kommune spørger de ældre borgere, hvad de synes om plejen. Sidst kommunen foretog en lignende undersøgelse var tilbage i 2015. 

Ældresagen: "Det er en god idé"

Hos Ældre Sagens lokalafdeling i Roskilde, mener de, at det er en meget god idé at lave en undersøgelse, hvor man taler med dem, som det netop handler om. 

- Det er faktisk noget, vi har efterlyst, siger Fleming Friis Larsen, som er næstformand hos Ældre Sagen i Roskilde og medlem af Ældrerådet. 

quote Vi laver undersøgelsen for at gå videre med det, som de er tilfredse med og ændre det, de ikke er lige så tilfredse med.

Morten Gjerskov, Formand, Sundheds - og Omsorgsudvalget, Roskilde Kommune.  

Hver kommune har mindst et Ældreråd, hvor medlemmerne er blevet valgt gennem direkte valg. De er sat til verden for at sikre, at samarbejdet mellem de ældre og kommunalbestyrelsen fastholdes. 

- Nok bliver der lavet tilsyndsrapporter på alle plejecentrer, men her spørger man direkte brugerne, om hvad de mener om standarden, siger Fleming Friis Larsen. 

Han mener, at undersøgelsen kan hjælpe kommunen med at prioritere, hvor der skal ændres noget. 

"Det er et godt redskab" 

Men hvordan sikrer man sig, at de ældre rent faktisk giver ærlige svar og ikke bare siger, at de er tilfredse - for ikke at brokke sig?

- Det er grunden til, at vi har fået nogle eksterne til at lave undersøgelsen. Hvis det eksempelvis var plejecentrets egne medarbejdere, kunne man måske tro, at de ældre ikke ville fortælle sandheden for ikke at skuffe medarbejderne. Men her er de anonyme, og der er ingen, som får mulighed for at kigge skævt til en, siger Morten Gjerskov, formand for Sundheds - og Omsorgsudvalget, Roskilde Kommune. 

Morten Gjerskov forklarer, at undersøgelsen netop er et redskab til at få så ærligt et svar fra borgerne, så de kan ændrer på de ting, der bør ændres. 

- Sidst havde vi tre plejecentre, der ikke havde køkkener. Der kunne vi se, at de var mindre tilfredse i forhold til dem, der havde køkkener. Det har vi lavet om på nu, så det var en direkte konsekvens af undersøgelsen, forklarer han. 

Undersøgelsen vil blive lavet ved hjælp af interviews og spørgeskemaer.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik