Rødt glas pillet ned på udskældt Østerport-byggeri

Problemer med solafskærmninger af glas betyder nu, at facaden på det omdiskuterede Østerport II-byggeri lige nu er helt hvid.

De røde glasplader er fjernet fra Østerport II-bygningen, der nu i stedet er blevet hvid. Foto: TV 2 Lorry

Det heftigt omdiskuterede nybyggeri ved Østerport har nu igen skiftet ham. 

Således må man for tiden spejde langt efter de rød solafskærmninger af glas, der indtil nu har været blikfang på facaden på Østerport II, der fra maj måned næste år skal udlejes til erhverv. 

Mellem 60 og 70 procent af solafskærmningerne var monteret, da arkitekterne bag byggeriet, KHR, opdagede, at noget ikke var som det skulle være.

Lever ikke op til krav

Der var brug for såkaldte “tekniske justeringer”, som producenten nu undersøger og tager sig af, oplyser direktøren for KHR, der er arkitekfirmaet bag bygningen, til TV 2 Lorry.

- De lever ikke op til vores specificeringer. Så det må de få fikset, siger Lars Kragh.

Hvad er der galt med solafskærmingerne?

- Det ved jeg ikke. Det er mange forskellige forhold.

Den nu hvide Østerport II kommer til at omfavne Irma og Spejder Sport, der i forvejen lå på adressen. Foto: TV 2 Lorry

Men hvad har I fået at vide?

- De har ikke gjort, som vi vil have det. Der er visse normer, der skal opfyldes, når man monterer glasfacader, siger Lars Kragh.

Han oplyser, at det er leverandøren, der har valgt at tage solafskærmningerne ned for at udbedre fejlen.

Men hvad er det helt konkret, der skal ændres på solafskærmingerne?

- Som arkitekt står vi for den geometriske udformning og farvevalget, mens ingeniører står for det tekniske - blandt andet i forhold til, hvordan glasset er kontrueret. Det er nogle tekniske udfordringer i forhold til glasset, siger Lars Kragh.

Bygningen er blevet beskrevet som en færge - eller en hel serie af kontroltårne i en lufthavn. Foto: Kasper Gangelhoff - TV 2 Lorry

En skandale

Det 14.000 kvadratmeter store Østerport II til 200 millioner kroner har været udsat for heftig kritik i løbet af foråret. 

Formanden for Foreningen Hovedstadens Forskønnelse, Jakob Lange, lagde således ikke fingrene imellem, da han i marts skulle beskrive det igangværende kontorbyggeri til TV 2 Lorry:

- Jeg synes simpelthen, at det er en skandale. Det hænger ikke sammen med omgivelserne, og den lyserøde farve er usædvanligt grim, sagde han til TV 2 Lorry.

"Øjebæ"

I Berlingske kommenterede arkitekt og kommunikationschef Holger Dahl projektet således:

- En færge er ved at sejle ind i Østerport Station. Eller også er nogen gået i gang med at anlægge en serie kontroltårne til en lufthavn dér på toppen af Oslo Plads, hvor Københavns gamle Østerport engang stod, skrev han i anmeldelsen, der bar overskriften “To stjerner til Østerbros nye øjebæ: Den ligner en flok stormtroopers, der er klar til at indtage København.”

"En færge er ved at sejle ind i Østerport Station." Foto: Kasper Gangelhoff

På KHR Arkitekters hjemmeside beskriver virksomheden byggeriet som "nedtonet i forhold til de mange kulturhistoriske spor i kvarteret ved at den høje del af bebyggelsen er placeret ud mod baneterrænet og tilbagetrukket fra Oslo Plads". 

Stod bag HT-Terminalen

KHR Arkitekter er ikke uvante med kritik af deres byggerier i København. De tegnede således HT-Terminalen, der fra 1996 til 2010 lå på Rådhuspladsen i København. 

Den blåsorte glas- og stålbygning blev allerede på åbningsdagen udsat for massiv kritik af politikerne i Københavns Borgerrepræsentation.

Søren Pind kaldte den en “pæn bygning, men den burde ligge i Høje Taastrup,” mens daværende partikollega Tove Fergo til Ekstra Bladet sagde, at hun "vil stemme for, at den bliver revet ned eller flyttet.”

Den fredede stationsbygning på Østerport lukkede den 2. januar 2017.

HT-Terminalen blev revet ned i 2010, da bygningen af Cityringen begyndte.

Lars Kragh, er årsagen til, at solskærmene skal ændres, at de på nogen måde har generet omgivelserne?

- Det ved jeg ikke noget om. Altså Berlingske har skrevet, at byggeriet ikke er så pænt, men det synes vi jo. Altså, det er ren teknik. Vi er ansvarlige for at levere et funktionsdygtigt byggeri til bygherren, siger Lars Kragh og fortsætter:

- Vi er ansvarlige for at levere et funktionsdygtigt byggeri til bygherren, og anvendelse af glas kræver opfølgning fra vores side. Jeg kan ikke på nuværende tidspunkt sige, hvilke justeringer der er tale om. Men leverandøren skal betrygge os i, at det er i orden.

KHR-direktøren håber og tror på, at solafskærmningerne bliver sat op igen hurtigst muligt. Byggeriet skal stå klar til maj, hvor de første kontorfolk er klar til at sætte sig bag skrivebordene i det nye byggeri. 

TV 2 Lorrys videooptagelser af byggeriet fra marts måned:

00:37 Luk video

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik