Foto: TV 2 Lorry

Rod med rejsekortet koster buspassagerer dyrt

Mindst 23.000 passagerer har siden 2012 betalt for meget, når de har benyttet rejsekort i Movias busser.

Siden rejsekortet blev indført i 2012 har mindst 23.000 buspassagerer i Movias busser betalt for meget for deres rejse. Årsagen er, at buschaufførerne glemmer at indstille rejsekortterminalen i bussen eller indstiller den forkert.

Det skriver Søndagsavisen.

Hver gang en bus kommer til en endestation, skal buschaufførerne manuelt indstille bussens terminaler til en ny rute.

Sker det ikke, så tjekker de nye passagerer ind på den tidligere rute. Og hvis den gamle rute befinder sig i en anden zone, så betaler passagererne for en ekstra zone, når de tjekker ud.

Det har nu fået Forbrugerrådet Tænk til at skrive et brev til Movia, for at få opklaret sagen.

- Jeg synes, at Movia burde have meget bedre styr på rejsekortet, sådan at vi passagerer kan være sikre på, at den pris, vi betaler for en rejse, er den pris, vi skal betale. Hverken mere eller mindre, siger Lars Pram, der er direktør i Forbrugerrådet Tænk, til TV 2 Lorry.

Hos Movia har de kendt til problemet i en måned, og er derfor i gang med at se på deres egen praksis, for at komme problemet til livs.

- Vi skal have uddannet chaufførerne endnu bedre, vi har sat noget overvågning i gang på systemet, og sideløbende med det overvejer vi, om vi skal indføre noget mere automatik på det område her, siger Søren Englund, centerchef i Movia, til TV 2 Lorry.

Han oplyser også, at de passagerer der tror, de har betalt for meget, skal ringe til Movias kundecenter. Der vil de være klar til at kigge på sager om eventuel tilbagebetaling.

Hos Forbrugerrådet Tænk er direktør Lars Pram ikke i tvivl om, hvad han mener, Movia bør foretage sig nu:

- Først og fremmest skal Movia betale pengene tilbage til de passagerer, der er blevet snydt. De skal også sørge for at informere alle passagerer om at være mere opmærksomme, på den pris der står, når de tjekker ud. Og allervigtigst skal Movia meget hurtigt løse det her problem, så der ikke er flere passagerer, der bliver snydt.