Robotter skal hjælpe de ældre

Robotter på landets plejehjem kan give de ældre en bedre livskvalitet, mener robotekspert. Ældre Sagen er positiv over for ideen, men advarer mod at glemme den menneskelige kontakt, skriver Dagbladet Roskilde.

De ældre på landets plejehjem går en fremtid i møde, hvor det er robotter, der klarer badet, hjælper på toilettet og tager den lille sludder. Sådan lyder vurderingen fra Teknologisk Insititut. På Margrethehjemmet i Roskilde har de ældre fået en forsmag på fremtiden, for de seneste to uger har de haft besøg af robotten Paro, som er udlånt af Teknologisk Institut. Paro ligner en sæl og har et væsen som et sødt kæledyr.- Ældre og demente på et plejehjem kan ikke tage sig af et levende kæledyr, men med en robot kan de få den samme følelse frem, som var det et levende dyr, de tog sig af, siger Claus Risager, der er chef for Teknologisk Instituts Center for Robotteknologi. Han peger på, at de ældre kan føle sig mindre ensomme og samtidig føle, at de er noget for nogen, hvis de har et robotkæledyr at tage sig af. Indtil videre er Margrethehjemmet det eneste plejehjem i Roskilde Kommune, der har en robotsæl, men omkring 10 plejehjem i Københavns Kommune har anskaffet sig en robotsæl og cirka lige så mange i Århus Kommune. Claus Risager mener, at alle ældre kan have gavn af robotkæledyr, og han er overbevist om, at vi inden for 15 år også vil møde for eksempel rengøringsrobotter og robotter, der kan tage sig af den personlige pleje af ældre på landets plejehjem. Ældre Sagen er positivt stemt over for brugen af robotkæledyr, hvis det kan øge livskvaliteten for de ældre på landets plejehjem.- De første erfaringer med robotter som Paro i ældreplejen viser sig at være positive. Demente, som har haft sælen i et stykke tid, er ofte mindre deprimerede og bliver generelt mere glade, siger chefkonsulent i Ældre Sagen, Olav Felbo. Han understreger dog vigtigheden af, at robotter ikke går ind og erstatter den menneskelige kontakt mellem de ældre og personalet. - Teknologien skal først og fremmest bruges til at aflaste personalet og hjælpe de ældre på områder, som i forvejen ikke er forbundet med ret meget personlig kontakt, siger Olav Felbo, som mener, at det er vigtigt, at de ældre ikke bliver påduttet den nye og fremmede teknologi, hvis de er utrygge ved det.