Sporarbejde. Foto: Linda Kastrup / Scanpix

Ringstedbanen er færdig til tiden - men der kommer ingen tog

Der kan gå flere år, før banen kører som planlagt.

Når de sidste skinner er lagt, og Ringstedbanen efter planen står klar til december næste år, kommer pendlerne til at kigge langt efter tog. 

Banedanmarks problemer med et nyt signalsystem betyder nemlig, at banen kommer til at ligge øde hen de første mange måneder. Det skriver fagmediet Ingeniøren.

Hele denne historie er irriterende og træls.

Kim Christiansen, transportordfører for Dansk Folkeparti

Banen løber mellem København og Ringsted og vil koste ni milliarder kroner i alt. Den er det første nye stykke togstrækning i Danmark i årevis, og konstruktionen er gået som smurt, men nu bliver den alligevel forsinket. 

- Jeg synes, at hele denne historie er irriterende og træls, siger transportordfører for Dansk Folkeparti Kim Christiansen til Ingeniøren.

Læs også Jernbanebyggeri mellem København og Ringsted brager afsted

Ny bane skal have gammelt signalsystem

Problemet består i, at den nye strækning skulle have haft det nye signalsystem ERTMS.

Det er der dog store problemer med, da det er sværere at indføre end ventet for Banedanmark.

Onsdag blev det meldt ud, at det ikke vil være færdigt før 2030.

Banedanmark fortæller til Ingeniøren, at man er kommet for sent i gang med "plan B" for Ringstedbanen, nemlig at give den nye bane det gamle signalsystem.

Det kan man ikke have klar til planlagt åbning i december 2018. Derfor vil banen stå helt tom indtil maj 2019.

Læs også Kun et tog i timen på ny København-Ringstedbane

Flere tog i timen

Tilgengæld betyder opførsel af det gamle signalsystem, at der kan køre flere tog end planlagt, når de endelig kommer på skinnerne. 

Banedanmark har tidligere lagt op til at åbne med kun ét tog i timen, for sådan et signalsystem kunne styrelsen lige akkurat nå at få klar.

Men ved at give banen det gamle signalsystem og udskyde åbningen kan der indsættes fem tog i timen.

- Løsningen vil medføre en markant større trafikal effekt og giver en bedre fleksibilitet i trafikafviklingen, skriver projektdirektør hos Banedanmark Jan Schneider-Tilli til Ingeniøren.

01:21 Luk video

Først oppe i omdrejninger i 2020

Ringstedbanen skal aflaste og delvist erstatte den meget brugte strækning mellem København og Roskilde, der har ageret flaskehals for togtrafikken mellem hovedstaden og resten af landet.

Projektet blev vedtaget i Folketinget i 2009. Det vil tage helt frem til 2020, før Ringstedbanen kan bruges optimalt, skriver Ingeniøren.