Der er nu skinner hele vejen rundt på Cityringen. Det blev i dag markeret under Sortedams Sø. Foto: Metroselskabet

Ringen er sluttet - skinnerne er lagt

Skinnerne er klar og om et års tid kan vi alle køre med metroen i den nye Metro City ring. I dag blev milepælen markeret - dybt under jorden.

Vi går og går, i en stor flok af Metrofolk og pressefolk. Ned af støvede trapper, forbi store beton rum, forbi to-tre metroarbejdere,der stadig støber, hamrer og banker. 

150 trin ned - 36 meter under jorden, og under Sortedamssøen, er vi taget ned for at se på både skinner og det store sporskiftekammer, der er lavet her.

- De store gule maskiner bruger vi til at lægge skinner med, de hedder Gantrycranes, siger Jesper Mortensen, Configuration and Risk Manager hos Metroselskabet.

Han taler om to store, gule metal maskiner, der minder om en slagt kraner til containere, men de her har altså sluttet ringen af skinner i rørene.

I den ene ende af det flere tusinde kvardratmeter store rum er der fire kæmpe rør. I to af dem skal metroen køre til stationen ved Trianglen og to går mod den kommende Nordhavn station.

Den nye metrolinje får 17 underjordiske stationer, og forbinder flere københavnske bydele. Foto: Metroselskabet

Glade borgmestre

Transportminister Ole Birk Olesen, Overborgmester Frank Jensen fra København og Frederiksbergs borgmester, Jørgen Glenthøj lytter til Metroselskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen. Han byder velkommen og viser byggeriet og forklarer, at der nu skal fores rør, lægges elkabler og ikke mindst - køres testkørsler.

- Tænk tilbage på 2009, hvor vi lavede de første omlægninger og tænkte, at 2019 var way out there. Nu står vi her under et knudepunkt, og det hele er klar om et års tid. Det er fantastisk, siger Jørgen Glenthøj, borgmester på Frederiksberg. Samarbejdspartner med Københavns kommune og staten om at bygge Metroen i København.

- Det er et giga-stort projekt, der snart bliver sluttet. Det kommer til at få fantastisk stor betydning for den måde, vi bevæger os rundt i hovedstaden på, siger Frank Jensen, Overborgmester i København 

Metroen har udvidet København

Byggeriet af Metrocityringen har kastet 3,1 millioner tons jord af sig, noget der er kørt us i Nordhavnen og brugt som opfyld til den nye bydel.

Metrobyggeriet har således været med til at udvide københavns areal med 1 procent. Eller det der svarer til 41 gange Rådhuspladsens størrelse.

Oppe igen - over bunden af Sortedamssøen - ligger den store byggeplads. Her kører store lastbiler jord væk og Metroselskabet er nu så småt i gang med at afmontere byggepladsen. Søen retableres, så om et års tid vil man ikke kunne se, at der har været en kæmpe metrobyggeplads.

Cityringen

  • Metrolinjen Cityringen åbner i juli 2019.
 
  • Med 15,5 kilometer lange underjordiske tunneler forbinder strækningen København H, Indre By, Østerbro, Nørrebro, Vesterbro og Frederiksberg.
 
  • Den nye metrolinje får 17 underjordiske stationer.
 
  • Det vil tage 24 minutter at køre hele Cityringen rundt.
 
  • Cityringen koster 22,2 milliarder kroner.
 
  • Byggeriet er det største anlægsprojekt i Hovedstaden, siden Christian d. 4. anlagde Christianshavn i 1600-tallet.

Kilde: Metroselskabet