Resultat af undersøgelse: Tilbage til køreskolen, du kan ikke køre bil

En ny undersøgelse viser, at borgere i Region Hovedstaden i høj grad overvurderer deres egne køreegenskaber

De seneste år er antallet af trafikulykker stagneret, men på trods af det viser tal fra forsikringsselskabet Codans skadesstatistik, at der faktisk er en stigning i antallet af kollisioner med motorkøretøjer, og den hyppigste årsag til ulykker er billisternes uopmærksomhed.

Det kan ellers være svært at forstå, når man tænker på, hvor gode vi alle sammen er til at køre bil, for vi er faktisk rigtigt gode – i hvert fald hvis vi spørger os selv.

Ifølge en ny undersøgelse lavet af Epinion for Codan, mener hele 83 procent af borgere med kørekort i Region Hovedstaden, at de ville kunne bestå en praktisk køreprøve uden forberedelse, 55 procent mener, at de kunne klare teoriprøven uden forberedelse, og 39 procent af os mener, at vi kører bedre end gennemsnittet.

- Når det ikke er lykkedes at knække kurven i forhold til antallet af trafikulykker på trods af sikrere veje og klogere biler, så skyldes det, at mange danske bilister tager for let på det, når de kører bil. Enten er de uopmærksomme, eller også overvurderer de deres egne evner og kører for stærkt eller for tæt. Og så ser vi, at mange fejlvurderer situationer i trafikken, fordi de glemmer pensummet fra køreprøven og for eksempel fletter forkert eller fejllæser et skilt, siger Camilla Amstrup, der er privatkundedirektør i Codan.

Alle dumpede praktisk eksperiment

Det er ikke for sjov, når det kommer til trafik. Fejl og en overvurdering af egne evner bag rattet kan koste ikke bare ens eget, men også andre menneskers liv. Og noget kunne tyde på, at mange af os faktisk føler os som Tom Christensen, men i virkeligheden burde tage tilbage i køreskolen.

Efter resultaterne fra undersøgelsen tikkede ind, gennemførte de nemlig et eksperiment i samarbejde med en motorsagkyndig fra politiet. Her skulle 15 rutinerede, danske billister gennemføre både en både en teoretisk og en praktisk køreprøve, og resultaterne var mildest talt foruroligende.

Samtlige 15 testdeltagere dumpede teoriprøven, og kun fem bestod den praktiske køreprøve. Et resultat som på ingen måde harmonerer med svarene fra undersøgelsen.

- Vi vil gerne slå et slag for, at danskerne bevarer den respekt over for trafikken, som de havde, lige da de havde fået deres kørekort. Vores undersøgelse viser, at jo mere rutinerede bilisterne bliver, jo mere har de tendens til at overvurdere deres egne køreevner og dermed slække på opmærksomheden og forsigtigheden, siger Camilla Amstrup.

Syv spørgsmål om trafikregler

Ud over vurderingen af egne evner så skulle deltagerne svare på syv spørgsmål om regler i trafikken. Her viste tallene ligeledes, at virkeligheden er en noget anden, end hvad vi selv går og tror.

For kun tre procent formåede at svare rigtigt på alle syv, og 40 procent formåede kun at svare rigtigt på tre eller mindre.

De syv spørgsmål

  1. Hvordan skal du orientere dig, når du skal dreje eller skifte vognbane?
  2. Hvad betyder højre vigepligt?
  3. Skal du tilpasse din hastighed eller give plads, når en anden bil skal køre ind på en motorvej?
  4. Hvor langt skal du minimum parkere fra et kryds?
  5. Skal du bruge blinklyset, når du overhaler på motorvejen?
  6. Skal du bruge blinklyset, når du overhaler på andre veje end motorvej?
  7. Hvor dyb må den dybe rille i dine dæk minimalt være, før du skal skifte dem?

Og sådan svarede deltagerne i undersøgelsen:

  1. 25 % ved ikke, at det er lovpligtigt at orientere sig via bakspejl, sidespejl og skulder, inden man drejer eller skifter vognbane.
  2. 18 % kender ikke reglen for højre vigepligt – altså at man skal holde tilbage for andre, hvis de kommer fra højre – med mindre skiltning viser anderledes.
  3. 30 % ved ikke, at begge biler har ansvaret for, at den tilkørende bil kan flette ind på motorvejen ved motorvejssammenfletninger.
  4. 41 % ved ikke, at minimumafstanden for parkering ved et kryds er 10 meter.
  5. Kun 39 % ved, at den dybe rille i bilens dæk minimum skal være 1,6 millimeter.
  6. Kun 14 procent vidste, at blinklyset skal vise til venstre under hele overhalingen.
  7. 65 procent vidste ikke, at det ikke er lovpligtigt at bruge blinklyset, når du overhaler på andre veje end motorveje.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik